Posledný z trojice „padlých, odvrhnutých a adoptovaných“ lieta

Trojicou „padlých, odvrhnutých a adoptovaných“ rozumieme niekdajšie Milanove modely, ktoré najprv ťažko havarovali, potom ich Milan odvrhol, následne som sa nad nimi (skôr ich pozostatkami) zľutoval (niekoľko takých (od Milana) “adoptovaných“ má aj Miroslav), opravil som ich a napokon adoptoval.

Sú to: dúchadlový L-39 Albatros – teraz známy ako Fénix, dvoj-dúchadlový Messerschmitt Me-262 – familiárne nazývaný Schwalbe a dvoj-motorizovaný 4-metrový vetroň DG-808s Competition – teraz prezývaný ako DéGéčko.

Fénix a Schwalbe už majú pár letov za sebou, teraz sa konečne dočkalo aj DéGéčko.

pripravil: Janko O.

 

O tom, ako sa do vzduchu prvý krát po oprave dostal Fénix, sme písali 26.8.2018 v článku „Long Shot aj Fénix už sú „pokrstení“ (pokřtěni)“.

To isté sme o Schwalbem uviedli 6.6.2018 v článku „5 dní „nabitých“ modelárstvom a lietaním“.

Len DéGéčko sa nie a nie dočkať. Bolo potrebné, aby sme pri tom boli obaja: Miroslav aj ja a tak sme čakali na vhodné počasie a vhodnú príležitosť, kedy Miroslav príde do BB. Lenže: raz fúkalo, potom pršalo, potom išiel Miroslav na dovolenku, potom prišli horúčavy …..

A tak to napokon „padlo“ na nedeľu 9.9.2018 – deň po modelárskej akcii (o ktorej sme tiež písali) „Modely nad Sliačom 2018“.

Večer vopred sme dôkladne DéGéčko pripravili a v nedeľu dopoludnia sme vyrazili na Čerín-Čačín. Túto lokalitu sme zvolili preto, lebo sme mali pripravené tri alternatívy štartu a jedna z nich bola: štart z dráhy pomocou ťahu dvojice vlastných motorov.

Ďalšie dve síce (asfaltovú) dráhu nutne nepotrebovali, ale Čerín-Čačín vyhovoval aj pre tieto alternatívy: štart z trávy (alebo asfaltovej dráhy) pomocou ťahu vlastných motorov, podporovaný ťahom gumového „lana“ a napokon štart z Katapultu (Long Shot), pretože som DéGéčko vybavil ťažným háčikom a vodiacimi slotmi aj na túto možnosť.

Avšak … Na posledné dve možnosti ani nedošlo, pretože dvoj-motorizované DéGéčko má dostatok výkonu na pohodový štart pomocou ťahu vlastných motorov:

Video: Podvečerný štart "DéGéčka" (DG-808s) z dráhy na Čerín-Čačíne. 

Navyše: výrobcom stavebnice zle (krivo) zalepené koliesko (na "bruchu" modelu) s penovou „pneumatikou“ spôsobilo, že pri pristávaní mal model snahu vybočiť (čo sa riadením smerovkou nedalo eliminovať), mäkká penová pneumatika to nevydržala - „obdrala sa“ a vyzula a plastový „disk“ sa rozlámal. Následkom toho sa (bezpečnostný) plastový vlečný háčik dostal do kontaktu s drsným povrchom dráhy na Čerín-Čačíne, čo skončilo jeho totálnym zbrúsením.

Doma som „moderné“ (plastovo-penové) koliesko vymenil za iné - starodávne: asi 35 až 40-ročné, s kovovým „diskom“ a gumovou „pneumatikou“.

A tak sme od skúšania posledných dvoch štartovacích alternatív (s pomocou gumového „lana“, či Katapultu) upustili, hoci „Katapultový“ štart by som rád niekedy predsa len odskúšal, aby som mohol s DéGéčkom eventuálne lietať aj na Ďateline.

Takže vďaka „rozgliamanému“ koliesku sme v onú nedeľu nevylietali ani dve sady batérií (sada = dve LiPol 2650mAh 6S paralelne), avšak stihli sme model jakš-takš vyvážiť a vytrimovať.

Doma som okrem výmeny kolieska na „bruchu“ DéGéčka ešte musel vyriešiť problém so sklopnými vrtuľami, ktoré pri razantnejšom rozbehu motorov „sekali“ do odtokovej hrany kridla. Dostal som nápad a vyriešil som to pomocou „tykadiel“, ktoré majú tri funkcie:

  •  slúžia ako dorazy listov sklopnej vrtule pri rozbehu motorov
  •  slúžia ako dorazy listov sklopnej vrtule pri zastavení motorov
  •  slúžia ako „háčiky“ pre gumičky, ktoré sklopia listy po zastavení vrtúľ

 

Po dvoch dňoch – v utorok 11.9.2018 podvečer som bol (za asistencie manželky) overiť funkciu a spoľahlivosť spomínaných úprav. Všetko dopadlo dobre a tak sme sa dohodli, že pôjdeme aj vo štvrtok, že z toho natočíme nejaké video (videá) a že zavoláme aj Milana, pretože ho samozrejme zaujímalo, ako DéGéčko po opravách vôbec lieta.

Vo štvrtok popoludní, keď sme dorazili na Čerín-Čačín, Milan tam už bol. Prišiel na veteránovi: Jaguar typ E (vidno ho na Paliho videu), že vraj ho treba občas prevetrať. Do tohto kabrioletu sa vošiel akurát tak jeho Horten.

Milanovi sa po štarte vyskytla tzv. „prepínačová“ závada (keďže nebol dávno lietať, tak v danej chvíli nevedel, čo ktorý prepínač (na vysielači) ovláda) a tak Horten skončil na 200 metrov vzdialenom strome. Nejaký čas nám trvalo, kým sme ho z tadiaľ dostali dole (presné miesto vo výške asi 6 metrov objavil Pali Z.), za to ako odmenu Pali našiel nejaké huby.

Potom som dal zopár štartov, zopár nízkych a extra-nízkych preletov a dve pristátia. Máme z toho nejaké kratučké videá:

Video: "DéGéčko" (DG-808S) - motorový nízky prelet na Č-Č

Video: "DéGéčko" (DG-808S) "svištiace" okolo kamery

Video: "DéGéčko" (DG-808s) - bezmotorový nízky prelet na Čerín-Čačíne.

Video: "DéGéčko" (DG-808S) na podvečernej oblohe nad Č-Č

a nakrúcal aj Pali, ktorý to zostrihal, poskladal a „podmazal“ hudbou a vzniklo toto:

Video: JO polietanie podvečer 13.09.2018 

JO polietanie podvečer 13.09.2018 from Olap Aksuaz on Vimeo.

Za čo sme mu samozrejme veľmi vďační.

Potom Pali aj s kamarátom odišli a ja som hodlal vylietať obidve batériové sady. Lenže počas jedného z letov (a nemal to byť posledný let toho dňa) Milan „zahlásil“: Čo to tam ide v tráve vedľa dráhy? A ukázal na miesto smerom k hornému koncu dráhy, od nás vzdialené asi 250 až 300 metrov. Hoci som riadil DéGéčko a rovno poviem, že tento model nepatrí medzi absolútne poslušné a za akýchkoľvek okolností stabilné, tak som tiež krátko „mrkol“ tým smerom. Medzitým ten „tvor“ pomaly prešiel cez dráhu a smeroval ku stromom, neveľmi vzdialeným od toho, z ktorého sme pred hodinou „zvešiavali“ Hortena. Ja som zastával názor, že je to veľký diviak (divočák), Milan a manželka si mysleli, že je to medveď.

Ešte hodnú chvíľu (pri chvatnom balení modelu a príslušenstva do auta ) som sa im vysmieval slovami: „Strach má veľké oči“. No dnes mi volal Milan, že sa rozprával s nejakým „domorodcom“ a ten mu potvrdil, že: áno, chodieva tam medveď, neďaleko je starý opustený ovocný sad a on si tam chodí pochutnať na jabĺčkach!


 


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 14. 9. 2018, 18:05 | Prečítané: 290x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 31386.32 kb