Hľadaný výraz: Orange Flight Stabilizer (RX3S) s Open Source

Počet výsledkov: 132

Pôvodne som mal pripravené iné názvy tohto článku. Jeden: „Orange Flight Stabilizer (RX3S) s Open Source – Koniec“, ale to, že ja s niečím končím, neznamená, že s tým musia končiť aj ostatní.

Ďalší „alternatívny“ názov: „Zbohom Orange Flight Stabilizer (RX3S) s Open Source –> Návrat k AssOrxu“.

Ak sa vám zdá, že je jeden tendenčnejší ako druhý, tak pripúšťam a preto som zvolil ten, ktorý tam je.

Ale nezúfajte, Miroslav (mior) zostáva Orange Flight Stabilizeru (RX3S) s Open Source aj naďalej verný.

autor: Janko O.

Komentáre: 31 | 19. 2. 2015, 10:43 | Prečítané: 9353x

To, že sme priaznivci Open Source softvéru (nie len) v modelárstve, nie je žiadne tajomstvo, viď náš najčítanejší článok „Novoročné zamyslenie alebo OpenSource v modelárstve (Turnigy T9)“.

Tento softvér (Er9x, Open9x …) zmenil podpriemerný lacný vysielač Turnigy 9X na modelársku senzáciu s dovtedy nevídanými programovými možnosťami a vlastnosťami.

To isté si myslíme (lebo sme to vyskúšali) o novom Open Source softvéri pre (hlavne pre svoju priaznivú cenu) obľúbený letový stabilizátor Orange RX3S.

Pritom vás to nebude nič stáť a nie je treba nič spájkovať (ani pri flešovaní, ako vidno z obrázku).

autor: Janko O.

Komentáre: 15 | 26. 10. 2014, 19:53 | Prečítané: 12581x

Doteraz sa záujemcovia o preflešovanie Orange Flight Stabilizera obracali na nás, alebo si ho preflešovali sami na základe článku „Open Flight Stabilizer for the Orange RS3X“, na ktorý sme v minulej časti dali odkaz.

Nám sa však tento postup zdal byť komplikovaný a tak sme pripravili iný, trochu jednoduchší a navyše vás upozorníme na úskalia, ktoré sa môžu znenazdajky vynoriť.

Stačí postupovať krok za krokom, podľa návodu.

autor: Janko O.

Komentáre: 21 | 5. 11. 2014, 20:51 | Prečítané: 13026x

Prvým záujemcom o Open Surce softvér pre Orange Flight Stabilizer RX3S sme procesor preflešovali zatiaľ my (a stále túto možnosť ponúkame).

To preto, že sme ešte neuviedli spôsob, ako si to môže modelár urobiť sám. Nie že by to bola nejaká veda, ale sú tu určité úskalia, ohľadne potrebných pomôcok, ovládania počítača z príkazového riadku, ale pri nevhodnom postupe aj možnosť „odpálenia“ stabilizátora.

Ale zatiaľ sme neuviedli ani spôsob pripojenia stabilizátora a jeho nastavenia a ani jeho správanie sa a možnosti. A tak vyššie spomínaní prví záujemcovia platia daň za svoju netrpezlivosť.

Pretože „nový“ RX3S sa nastavuje a správa úplne inak ako pôvodný RX3S.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 1. 11. 2014, 11:00 | Prečítané: 12369x

Už dávno sme to chceli urobiť, ale ...

Vždy sme si (sami pre seba) našli zámienku, prečo "teraz" ešte nie.

.............................

No a napokon to prišlo!

Všetky články o Open source stabilizátoroch sme sústredili na jedno miesto: tu (v tomto "superčlánku").

.............................

Sú zoradené chronologicky, teda tak, ako vznikali a ako boli zverejňované. Takže tie prvé sú tie najstaršie.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 4. 10. 2021, 07:58 | Prečítané: 2468x

V prvej časti tohto článku:

Podobne ako minule, aj dnes bude prvá časť článku venovaná konštrukcii (hardvéru) RX3S.

V druhej časti článku:

Bude „reč“ o autoroch Open Source firmvéru pre RX3S.

V tretej časti článku:

Budú spomenuté možnosti nastavení ďalších vlastností tohto letového stabilizátora.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 16. 11. 2014, 14:03 | Prečítané: 9523x

V dnešnej časti seriálu sa pozrieme na správanie sa Open stabilizera RX3S v móde RATE aj v móde HOLD.

A aby to naše pozorovanie nebolo len „pocitové“, ale aby sa dalo bližšie charakterizovať a dokonca kvantifikovať, posadili sme Open stabilizer na stolicu.

Máme na mysli testovaciu stolicu a nie stolicu čoby viac-menej lekársky či zdravotnícky výraz.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 25. 1. 2015, 12:01 | Prečítané: 8035x

V závere minulej časti nášho seriálu sme naznačili, že Open Stabilizer RX3S má veľa možností nastavenia rôznych parametrov.

Pričom viaceré sú vskutku veľmi zaujímavé, potrebné a užitočné. Iné sú síce zaujímavé, ale sú skôr prekvapivé, ak nie priam „exotické“.

Na to však treba „nastavovací prípravok“.

A dnes si popíšeme, ako ho (veľmi jednoducho) preflešovať a ako ho používať a čo niektoré užitočné parametre Open Stabilizera znamenajú.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 28. 11. 2014, 17:23 | Prečítané: 10201x

V prvej časti tohto článku:

Pre tých, ktorým sa neoplatí zakúpiť „flešovaciu hlavicu“ je tu zopár fotiek, ako pripojiť Programer k doske letového stabilizátora RX3S.

V druhej časti článku:

Činnosť a najdôležitejšie vlastnosti Open Stabilizera.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 11. 11. 2014, 18:47 | Prečítané: 9653x

Tématicky by tento článok mal byť skôr akýmsi voľným pokračovaním či doplnením 4. časti nášho seriálu.

Dostali sme totiž mail od pravidelného návštevníka našej web stránky, ktorý snahu o zjednodušenie preflešovania Orange Flight Stabilizera posunul ešte o krok ďalej.

Ako sám píše: „Můj přístup vychází z vytrvalé snahy jít cestou nejmenšího odporu tak, aby pokud možno po bastlení zbyly nějaký čas a síly také na testování.“

autor: Dan Maxa

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 11. 1. 2015, 15:17 | Prečítané: 7178x

Už sú dostupné novšie verzie firmvéru (zo 16.12.2014) a tiež novšia verzia manuálu.

V minulej časti seriálu sme si (okrem iného) vysvetlili význam a spôsob nastavenia niektorých dôležitých parametrov Open Stabilizera.

Dnes sa zoznámime s ďalšími parametrami a vysvetlíme ich praktický zmysel.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 6. 1. 2015, 10:23 | Prečítané: 8919x

Náš seriál „Orange Flight Stabilizer (RX3S) s Open Source“ dospel pomaly do svojho záveru.

V súvislosti s poznávaním vlastností tohto letového stabilizátora, či už metódou rôznych meraní alebo praktických testov, sme my došli pre zmenu k určitým záverom.

Skôr, ako vás s nimi zoznámime, chceli by sme poznať aj vaše skúsenosti.

Preto ich bez obáv do komentárov stručne napíšte.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 19 | 15. 2. 2015, 11:37 | Prečítané: 4857x

Keď sme presne pred desiatimi dňami zverejnili záverečný článok série s trochu depresívnym podnadpisom „Orange Flight Stabilizer (RX3S) s Open Source – Koniec“, boli sme presvedčení, že z našej strany je to pre tento stabilizačný systém akási „labutia pieseň“.

Dostali sme sa do bodu, keď sme so softvérom pre režim Hold síce neboli spokojní, ale čo horšie, neboli sme schopní s tým niečo urobiť.

Hoci sme dvakrát vyzývali „Céčkárov“ na pomoc, neozval sa nikto. Okrem nášho spolupracovníka a „dvorného“ prekladateľa Imra, ktorý však pracuje v Prahe (trochu odruky) a je mimoriadne pracovne vyťažený.

Avšak o niekoľko dní pod článkom pribudol komentár nášho modelárskeho kolegu Eda z Banskej Bystrice a ten všetko zmenil.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 7 | 1. 3. 2015, 13:26 | Prečítané: 6761x

V súvislosti s našim seriálom „Orange Flight Stabilizer (RX3S) s Open Source“ sme si s verným návštevníkom našej web stránky s prezývkou Steewe vymenili niekoľko mailov.

Jeho problém sa hlavne za pomoci ďalšieho verného návštevníka s prezývkou Lubond podarilo vyriešiť, avšak predvčerom sme od Steewa dostali mail, ktorý nás znepokojil.

autori: Steewe, Lubond, Janko O.

Komentáre: 8 | 17. 12. 2014, 09:46 | Prečítané: 9670x

Tí, čo sa dočítali až k záveru článku „Náš softvér (sa spomína) aj v modelárskom časopise“ a pozreli si aj komentáre, tak vedia, o čom je reč.

Skrátka: v týchto dňoch „slávime“ prvé výročie od uvedenia úspešného (open source) softvéru pre letový stabilizátor Orange RX3S – „narodeniny“ verzie Ed_10.

A ako sme sľúbili, pri tejto príležitosti chceme uviesť jeho novšiu – zdokonalenú verziu: Ed_11.

A dnes je ten deň.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 29. 2. 2016, 14:20 | Prečítané: 4905x

Vzhľadom na vzrastajúci záujem modelárov o Orange Flight Stabilizer s OpenSource softvérom zo Slovenska a Čiech sme sa rozhodli rozšíriť naše služby:

Zakúpili sme a upravili nový programovací set (programátor a programovaciu hlavicu) a vytvorili pomocné pracovisko v Novom Meste nad Váhom pre modelárov z okolia a z Čiech (vzhľadom na blízkosť Českej pošty v obci Květná).

Stačí, ak sa s nami dohodnete mejlom na adrese: rcmodely@cevaro.sk.

Bližší popis o Stabilizátore v linkoch vo vnútri.

pridal: mior

Komentáre: 9 | 4. 8. 2015, 10:04 | Prečítané: 5798x

Týždeň uplynul od vtedy, čo sme s radosťou zverejnili upravenú verziu softvéru pre Open stabilizer RX3S, ktorej sme dali meno Ed_10.

Zmena sa týkala režimu Hold, ktorý sme dovtedy považovali pre bežné (rekreačné) lietanie v podstate za nepoužiteľný.

Po Edových úpravách sa správanie režimu Hold (zatiaľ len tak „na stole“, v laboratórnych podmienkach) „umravnilo“.

Ale bude to tak aj v praxi – počas letu?

Včerajšia sobota (7.3.2015) nám na to dala odpoveď.

autor: Janko O.

Komentáre: 15 | 8. 3. 2015, 12:47 | Prečítané: 7270x

Skoro by sa dalo povedať: „Do mesiaca a do dňa“.

Veď je to takmer presne mesiac, čo sme predstavili firmvér Ed_11: pokračovateľa veľmi úspešného Open Flight Stabilizera Ed_10.

Cez to všetko sme si však občas povzdychli: „Škoda že nemá stabilizáciu riadeného podvozkového kolesa, tak ako to mal (a ešte stále má) náš AssOrx verzie 5-3-5“.

No ale teraz sa to zmenilo: verzia Ed_20 má aj stabilizáciu riadeného podvozkového kolesa.

autor: Janko O.

Komentáre: 10 | 28. 3. 2016, 15:51 | Prečítané: 5406x

V komentároch k článku „Open stabilizer RX3S verzia Ed_10 (2) - Praktický test“ nás náš kamarát Dano (ddano007) požiadal, či by sme to nemohli otestovať v nejakej Delte.

Keďže aj my sami máme viacero modelov s Delta-krídlom, či samokrídiel (2 x Fantom, 2 x Xeno, Squall, Black Sabbath, Mirage 2000), tak aj nás zaujímalo, ako sa Ed_Open stabilizer osvedčí práve v takýchto modeloch.

Tak som to bol dnes (utorok 10.3.2015) overiť.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 10. 3. 2015, 18:36 | Prečítané: 5552x

Už to je niekoľko rokov, čo „prišiel na svet“ Open Stabilizer softvér verzie Ed_10.

Od tej doby sme ho len my dvaja (Miroslav a ja) naflešovali do desiatok letových stabilizátorov RX3S, či už vo verzii „sólo“ alebo integrovaných s RC prijímačom Orange.

Okrem toho sme ho dali do sekcie Download, kde bol doteraz „stiahnutý“ n-krát.

Koľkokrát bol aj naozaj naflešovaný, to asi nikdy nezistíme.

A píše sa o ňom aj v modelárskom časopise.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 10. 12. 2021, 07:59 | Prečítané: 5303x

Do sekcie Download sme pridali zozipované súbory pre zjednodušené preflešovanie Open stabilizera softvérom Ed_10.

Taktiež sme tam pridali zozipované súbory na zjednodušené preflešovanie programovacích prípravkov (dLUX, Aquastar, TGY160A) tak, aby pomocou nich mohli byť nastavované parametre aj Ed_Open stabilizera.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 13 | 9. 3. 2015, 11:51 | Prečítané: 6514x

Tretia časť série krátkych článkov o tom:

- čo to letové stabilizátory sú

- ako fungujú

- aké majú funkcie a letové módy

- a na čo vlastne slúžia.

autor: Lubond

Komentáre: 17 | 20. 4. 2021, 08:07 | Prečítané: 8587x

To, že sa o využitie gýr a letových stabilizátorov v modeloch lietadiel už roky zaujímame, nie je žiadnym tajomstvom.

Viacero takých zariadení nám prešlo rukami a pred pár rokmi, nespokojní s ich vlastnosťami a možnosťami, sme si na báze Orange Flight Stabilizera RX 3S postavili a napísali program pre vlastný 3-procesorový letový stabilizátor, ktorému sme dali meno AssOrx.

Potom sa objavil Open Flight Stabilizer (opäť na báze RX3S) a napokon náš kamarát Edo Bovan na základe našich podkladov upravil program JohnaRB „k obrazu nášmu“.

Od tej doby máme Letové stabilizátory so softvérom „Ed“ namontované vo všetkých našich modeloch.

Medzi tým sa však objavili ďalšie letové stabilizátory, napríklad aj od (našej obľúbenej) firmy FrSky, zaintegrované do RC prijímača S8R.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 22. 11. 2021, 08:11 | Prečítané: 8252x

Náš český modelársky kolega Standa, ktorý používa prezývku Steewe, nie je na našej web-stránke nováčikom.

Na jeho popud sme zrealizovali ďalšiu verziu nášho „blikavého“ pozičného cevaro-osvetlenia: bližšie v článku „(„Cevaro“) Pozičné osvetlenie modelu: iný spôsob zapínania“.

A tiež nás upozornil na možný problém pri preflešovaní letového stabilizátora Orange RX3S na softvér zo „série Ed_“ (Ed_10, Ed_11, Ed_20): bližšie v článku „USBasp Programmer a Open Stabilizer – problém!“

No a teraz sa nám pochválil svojim novým „tešítkom“.

autor: Steewe

Komentáre: 0 | 15. 11. 2018, 10:32 | Prečítané: 5884x

Štvrtá - záverečná časť série krátkych článkov venovaná týmto témam:

Úprava Orange RX3S 3-Axis Flight Stabilizer V2 (verzia bez prijímača)

Spojenie RX3S s SBUS prijímačom - cesta k ďalším kanálom

HW úprava – doplnenie SBUS invertora na dosku stabilizátora

autor: Lubond

Komentáre: 10 | 26. 4. 2021, 07:59 | Prečítané: 8049x

Hoci to môže vyzerať, že vás chceme nalákať na ďalší zo série filmov o šarmantnom lupičovi Dannym (v hlavnej úlohe George Clooney), tak vedzte že nie.

Len sme použili takú nevinnú slovnú hračku, aby sme vám odľahčenou formou podali neformálnu správu o praktických testoch letového stabilizátora Orange RX3S s naflešovaným softvérom Ed_11.

Pretože práve v uplynulých dňoch (či skôr podvečeroch) sme absolvovali s rôznymi modelmi množstvo a množstvo letových hodín.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 26. 6. 2016, 17:15 | Prečítané: 4800x

V závere článku „Gyrá už aj v simulátoroch“ sme oznámili, že náš vlastný AutoStabilizačný Systém AssOrx je v prvej verzii (3-3-3) hotový a funkčný.

Tiež sme sľúbili, že ho na našej Web stránke čoskoro predstavíme.

No a keďže už začíname s výrobou druhej verzie (5-3-5), tak nastal čas, aby sme svoj sľub splnili.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 17. 3. 2013, 11:13 | Prečítané: 8763x

V minulom článku o AssOrxe (AssOrx: schéma zapojenia - 2. časť) sme sa začali venovať aj jeho funkcii a vlastnostiam.

Uviedli sme, že v ďalšom (tomto) článku v tom budeme pokračovať. Ale aký mu dať nadpis? AssOrx: schéma zapojenia - 3. časť? Asi nie.

A tak sme zvolili nový nadpis.

No a keďže toto je článok o funkcii a vlastnostiach AssOrxu, tak aby to bolo pekne pokope, znovu uvedieme tie už tie spomínané v minulom článku a samozrejme doplníme ďalšie, ešte neuvedené.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 6. 10. 2013, 14:43 | Prečítané: 8034x

Takmer pred tromi týždňami sme priniesli prvú časť seriálu (ani nevieme koľko bude mať častí) o dokončení stavby dvojmetrového modelu lietadla C-130 Hercules.

Keďže sme sa do dokončenia pustili po deviatich rokoch od zakúpenia výrezov, tak sme úvodný článok nazvali: „Dvojmetrový C-130 Hercules: 9 rokov v Tibete“.

18 dní uplynulo a my sme sa o pokračovaní stavby nijako nezmieňovali: návštevníkom našej web-stránky by sa dokonca mohlo zdať, že sme nerobili nič iné, len sme zalietavali stále nejaké iné nové (hlavne Milanove) modely.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 26. 4. 2018, 18:08 | Prečítané: 4167x

Tak takúto otázku občas vídavame v očiach našich modelárskych kolegov.

A niektorí - tí odvážnejší to dokonca povedia aj nahlas.

Tie dve slová v zátvorke síce nevyslovia, ale namiesto nich sa na ich tvárach na chvíľu zjaví výraz ťažkoskrývaného opovrhnutia a neprekonateľného zhnusenia.

A vtedy sa na seba s Miroslavom pozrieme a aj bez slov si povieme: „Už je to tu zas“, s dovetkom „Toto sme už (nie raz) zažili“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 30. 10. 2016, 15:24 | Prečítané: 5195x

V diskusiách na modelárskych fórach sa objavujú opakujúce sa dotazy, ako (správne) zapojiť letový stabilizátor (napr. RX3S).

Keďže my letový stabilizátor Orange RX3S s preflešovaným firmvérom Ed_10, Ed_11, či Ed_20 k plnej spokojnosti používame takmer vo všetkých našich modeloch, jeho prepojenie s RC prijímačom a so servami máme takpovediac „v krvi“.

Navyše, v poslednom období sme toto prepojenie mierne upravili a tak Letový stabilizátor zároveň slúži aj ako Rozvodná doska (Power Board).

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 20. 2. 2021, 08:09 | Prečítané: 6769x

V komentároch k článku „AssOrx: koniec prázdnin“ sme Imrovi (ktorý sa mimochodom v problematike veľmi dobre vyzná) sľúbili, že v nasledujúcej časti bude uverejnená schéma zapojenia.

Z nej je zrejmé, ako sú Orange Flight Stabilizer a jednotlivé mikrokontroléry prepojené.

No a dnes s tým začneme a súčasne sa pokúsime aj o jednoduché vysvetlenie činnosti.

Autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 22. 9. 2013, 17:56 | Prečítané: 9160x

Dnes prinášame druhú časť zapojenia nášho AssOrxu.

Konkrétne schému napájania.

Zároveň dokončíme popis činnosti a v neposlednom rade sa začneme zoznamovať so správaním sa jedného jeho kanálu.

To je samozrejme dané činnosťou softvéru, ktorý je momentálne vo verzii 19.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 29. 9. 2013, 16:36 | Prečítané: 9364x

Vo štvrtok (12.9.2013) sme na adresu rcmodely@cevaro.sk dostali mail od verného návštevníka našej Web stránky.

Na tom by nebolo nič čudné ani zriedkavé, ale toto bol mail z Poľska.

Bogdan z Lodže sa zaujíma o náš (Auto) stabilizačný systém a okrem toho, že nás jeho mail potešil, tak nás súčasne aj prebral z (po)letného „elektronického“ ničnerobenia.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 15. 9. 2013, 10:44 | Prečítané: 9541x

V priebehu uplynulého týždňa (nedeľa, pondelok, utorok, streda, sobota a nedeľa), vďaka priaznivému počasiu, prebehli na Ďateline praktické skúšky nášho (auto)stabilizačného systému AssOrx.

Prvé štyri dni bola testovaná verzia 3-3-3, posledné dva dni verzia 5-3-5. A výsledok?

Nebudeme tu „básniť“, aké že to je úžasné, pretože ako hovorí ľudové porekadlo, samozrejme: „Každá líška svoj chvost chváli.“

Skrátka: funguje to tak ako má, ako sme očakávali, ako sme chceli.

A dnes sa v sekcii Download objavil už aj softvér pre verziu 3-3-3.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 14. 10. 2013, 17:24 | Prečítané: 5972x

Na tento chladný a veterný deň sme pre vás opäť pripravili teplé zážitky a horúce fotografie …

Nie nie, niekto by si to mohol vysvetľovať nesprávne. Takže inak: … sme pre vás opäť pripravili zážitky a fotografie z horúcich dní.

Takmer presne pred mesiacom, 8.8.2015 sa konala modelárska akcia: Lietame pre radosť – Očová 2015.

Bol horúci tropický deň a teplomer ukazoval asi 35 °C.

A my sme tam (ako inak) nemohli chýbať.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 7. 9. 2015, 16:31 | Prečítané: 5199x

Keď pred štyrmi rokmi vyšiel vpershingov článok o OpenSource a T9X na našej stránke, vzbudil veľmi silné emócie na obidvoch stranách barikády.

Medzitým sa vývoj posunul dopredu a prešiel čas, ktorý umožňuje zhrnúť skúsenosti v tejto oblasti.

autor: mior

Komentáre: 6 | 6. 1. 2014, 09:20 | Prečítané: 7617x

V nedeľu podvečer som bol otestovať štarty (dvoch) modelov zo zeme – konkrétne z trávy.

Jeden model (Easy Star) bol klasickej konštrukcie: trup, krídla, chvostové plochy, poháňaný vrtuľou, umiestnenou hore za krídlom.

Druhý model (Fantom od firmy Phase 3) je klasická delta, poháňaná dúchadlom – EDF, umiestneným vzadu medzi smerovkami.

Miesto testovania: lúka smerom na Pršany, ktorá po mojej nedávnej príhode dostala meno: diviačia lúka.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 5. 2023, 12:40 | Prečítané: 6844x

Skipper už na snehu bol (viď článok „Skipper (aj na sneh) pripravený“), ale vtedy ešte nebol vybavený letovým stabilizátorom a ani pozičným osvetlením.

Na základe vtedy získaných skúseností som si povedal: „Lietať so Skipperom bez letového stabilizátora a pozičného osvetlenia – ani za nič!“

A tak som ho už dávnejšie vybavil letovým stabilizátorom. A čakal som na sneh. A ten aj prišiel.

Ale len včera (25.1.2016) som Skippera vybavil aj pozičným osvetlením.

A medzitým sa sneh pos.al. No skrátka pokazil.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 15. 12. 2023, 11:40 | Prečítané: 7137x

Pôvodne som chcel napísať „Milanov prvý Jet“, ale to by nebola pravda, pretože v skutočnosti je to Milanov už tretí Jet.

Ale prvý by bol v tom, že s ním Milan konečne aj poletí.

Pretože Milanov naozaj prvý Jet: L-39 Albatros skončil neslávne (bez toho, že by s ním Milan vôbec letel).

A Milanov druhý Jet: Viper Jet, síce už letel (pilot Roman M.), ale Milan uznal (a za to si vyslúžil moju pochvalu), že by si zaslúžil akéhosi jednoduchšieho „predskokana“. A tým je práve Sport Jet 70mm z HobbyKingu.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 17. 12. 2015, 17:56 | Prečítané: 4768x

Vyzerá to, že teraz máme tzv. „zalietavacie“ obdobie.

Bude to tým, že počas „dlhých zimných večerov“ sme si modely zaobstarali a pripravovali a keď „vypukla“ jar, začali sme ich zalietavať.

Takže po Miroslavovom Lear Jete LJ-45 od firmy Airline, to bol Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe od firmy Dynam, no a teraz prišiel na rad Milanov P-51 Mustang Big Beautyful Doll, vyrobený firmou FMS.

Všetky tieto modely majú podvozky, ale keby len to, oni majú podvozky zaťahovacie.

A v tom bol najväčší problém.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 29. 4. 2018, 18:35 | Prečítané: 3321x

Dnes si pripomenieme prvú časť miniseriálu „z pera“ nášho modelárskeho kolegu a kamaráta, ktorý na modelárskych fórach vystupuje pod prezývkou Lubond.

Ak ste jeho komentáre čítali, tak už to viete, ak ste nečítali, tak po prečítaní tohto jeho článku (ale aj ďalších, už pripravených) zistíte, že Ľubo sa v technike vyzná.

Je technik v tom zmysle, že sa vyzná v elektronike, vyzná sa v programovaní, trochu aj v mechanike a aerodynamike a hlavne: má to tzv. technické cítenie.

A to sa v (súčasnom - pretechnizovanom) modelárstve zíde.

úvod pripravil: Janko O.

autor článku: Lubond

Komentáre: 5 | 5. 4. 2021, 08:13 | Prečítané: 8536x

Postrehli ste už sami na sebe, že táto odveká pravda sa týka tiež vzťahu modelár – model? A pripúšťate aj, že na prvú lásku (prvý, dobre lietajúci model) sa nezabúda?

Veríme, že áno, lebo my (Miroslav a ja) isto. Touto okľukou chceme nenápadne vysvetliť, prečo sme opäť, presne po šiestich rokoch, kúpili a s drobnými úpravami skompletovali stavebnicu nesmrteľného EasyStára.

Ale tentokrát nie preto, aby sme sa vrátili k modelárčeniu, ale preto, že sme potrebovali pomalého, jednoduchého, poslušného, spoľahlivého, ľahko ovládateľného, ľahko opraviteľného ….. Nosiča Experimentálnych Technológií.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 3. 3. 2013, 11:54 | Prečítané: 6735x

Namiesto kráľa sme „dosadili“ Herculesa, ale zmysel tohto historického zvolania zostal rovnaký:

Len čo jeden Hercules „zmizol zo scény“, nič nám nebráni prevolávať na slávu inému "novému" Herculesovi.

….........................

O tom, ako „zmizol zo scény“ prvý (modro-šedý) Hercules, sme už písali.

Ale kde sa vzal ten druhý – červeno-biely?

A čo je to vôbec za model?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 30. 10. 2018, 12:54 | Prečítané: 4510x

Nie že by sme chceli pojmom „Lineárne gradovaná diferenciácia“ niekoho ohúriť.

To nie, ale nepodarilo sa nám vymyslieť lepší alebo výstižnejší názov.

A navyše: znie to tak sexy (žmurk)!

Ale ani tento honosný názov nič nemení na tom, že sa to celé začalo „núdzou“ - problémom, ktorý sme sa v danej chvíli rozhodli riešiť akousi „fintou“ - náhražkou niečoho plnohodnotného.

A ako to tak niekedy býva, núdzové riešenie sa ukázalo byť v mnohom lepším, ako pôvodné „seriózne“ riešenie.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 25. 10. 2021, 08:02 | Prečítané: 5037x

V (predchádzajúcom) článku: „Vetroň sa dá motorizovať aj inak“ sme spomenuli, že pred vyše rokom sme sa francúzskym modelárom Gerrym nechali inšpirovať a Milanovo (druhé) DéGéčko (4-metrový vetroň DG-808S Competition) sme "omotorovali" rovnakým spôsobom.

A v poslednej vete sme uviedli že, podoba medzi Gerryho ASH-25 a našim DG-808S Competition je neuveriteľná.

Preto sme titulný obrázok dnešného článku úmyselne upravili tak, aby to bolo už na prvý pohľad zrejmé.

…........................

Okrem toho: v dnešnom článku sa zmienime o definitívnej podobe palubnej inštalácie, o vyvážení modelu, ukážeme zopár detailov pohonných jednotiek nášho „DéGéčka“ a záver bude venovaný dizajnovej úprave tohto nevšedne vyzerajúceho vetroňa.

A keďže toto je záverečná časť minisérie, tak skonštatujeme, že model DG-808s Competition je kompletne opravený a upravený a teda pripravený na štart.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 1. 4. 2018, 10:15 | Prečítané: 5743x

Od uverejnenia článku o vývoji nášho „Umelého horizontu“ pre RC modely už uplynulo v podstate 9 mesiacov.

Za tú dobu by sa už aj dieťa narodilo.

A my sme Umelý horizont pre modely stále neoverili v praxi.

Stále sa vyskytlo niečo, čo malo vyššiu prioritu, alebo sme v lete lietali „len tak“, pre radosť.

No ale leto je definitívne preč a tak, symbolicky v prvý jesenný (podzimní) deň, teda 23.9.2015 sa náš Umelý horizont dočkal praktických skúšok.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 24. 9. 2015, 09:05 | Prečítané: 7030x

V živote to tak chodí: človek ani niečo neplánuje (nechce to), ale napokon to urobí, pretože ho k tomu dotlačí tá povestná bieda, čo naučila aj Dalibora „housti“.

A aj my – modelári: niečomu sa roky bránime, no potom sa do toho (chtiac – nechtiac (ale väčšinou nechtiac)) pustíme a napokon (keď je to hotové) sa tým dokonca ešte aj pochválime.

Koľko takýchto našich modelárskych „projektov“ by sme mohli označiť ako „nechcené dieťa“?

Niekedy mám pocit, že každý druhý.

No a teraz je to: katapult.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 29. 8. 2021, 08:14 | Prečítané: 8040x

Uplynulý víkend (14. a 15.4.2018) sme mali v pláne zalietať dva dvojdúchadlové modely: Miroslavov LearJet-45 od firmy Airline a Milanov Messerschmitt Me-262 Schwalbe (lastovička (vlaštovka)) od firmy Dynam.

Ale viete ako sa hovorí: „Ak chceš Boha rozosmiať, povedz mu o svojich plánoch.“

Hoci nám počasie prialo, tak napokon sme v sobotu pred večerom zalietali len jeden model – Miroslavov LearJet LJ-45.

A máme z toho niekoľko krátkych videí.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 16. 4. 2018, 13:00 | Prečítané: 4258x

Náš modelársky kolega sa rozhodol do modelu "nasadiť" letový stabilizátor Orange RX3S so softvérom ED_11.

Na HobbyKingu sú však dlhodobo nedostupné a ani my nemáme žiadny voľný, pretože všetky naše sú v modeloch - "v plnom nasadení".

Preto nás požiadal, či by sme mu nevedeli nejaký - aj s pôvodným softvérom, zohnať, my už mu ho potom preflešujeme.

Preto vás prosíme, ak nejaký Orange RX3S máte a neplánujete ho použiť, ozvite sa buď do komentárov, alebo mailom na adresu rcmodely(z)cevaro.sk, náš kolega ho od vás kúpi.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 10 | 9. 6. 2018, 10:24 | Prečítané: 3143x

Keď som si prečítal tento nadpis a následne aj celý článok na serveri hw.cz, skoro som vyskočil zo stoličky.

Naozaj ma veľmi potešilo, že čas ukázal, že sme mali pravdu.

Konkrétne mali pravdu všetci vyznávači Open Source, čo sa v modelárskej branži najviac vyostrilo v prípade kontroverzného (výraz: kontroverzný sa mi začína pomaly páčiť) vysielača Turnigy T9X.

Na našej Web stránke sa to začalo takmer presne pred dvomi rokmi.....

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 19. 12. 2012, 09:22 | Prečítané: 4881x

Pred vyše piatimi rokmi - na Nový rok (1.1.2014) sme spomenuli, že sme dostali mail od nášho kamaráta Istvána Magi.

Dáva nám do pozornosti projekt Cheali chargers s tým, že je to Open Source Project.

Zaujalo nás to. A sľúbili sme, že neskôr prinesieme článok venovaný tejto problematike.

Takže dnes si pripomenieme prvú časť.

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 18 | 7. 11. 2019, 09:10 | Prečítané: 18909x

Nabíjačky Cheali – meranie teploty článkov

-----------------------------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 4. 12. 2019, 09:47 | Prečítané: 9052x

Nabíjačky Cheali – Firmware

-----------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 15. 12. 2019, 16:56 | Prečítané: 9348x

Cheali nabíjačky – Sériový port

--------------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 24. 11. 2019, 09:04 | Prečítané: 10507x

Cheali nabíjačky – Preprogramovanie

----------------------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 20 | 14. 11. 2019, 08:34 | Prečítané: 17784x

Nabíjačky Cheali – Firmware

-----------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 27. 12. 2019, 08:24 | Prečítané: 9103x

Nabíjačky Cheali – Firmware

-----------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 9. 1. 2020, 12:44 | Prečítané: 11364x

Nabíjačky Cheali – Firmware

-----------------------------------

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

Komentáre: 6 | 24. 1. 2020, 08:55 | Prečítané: 65173x

19.januára (2015) sme v článku „V novom roku „v novom“, aj bez predsavzatí“ naznačili, že „do toho“ ideme.

Tým sme mali na mysli, že máme v pláne môj staručký vysielač JR X-3810 nahradiť oveľa modernejším a „trendovejším“ vysielačom Turnigy i10.

A tak sme popri prácach na Open flight stabilizeri a Open AssOrxe, dokončovaní Skippera a príprave SkyMule na lyžovačku, čo-to popracovali aj na spojení vysielača Turnigy i10 s RF modulom FrSky.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 14. 2. 2015, 15:24 | Prečítané: 9728x

Včera nám postal mail náš kamarád István Magi.

Dáva nám do pozornosti projekt Cheali chargers s tým, že je to Open Source Project. Zaujalo nás to. Neskôr prinesieme článok venovaný tejto problematike.

Okrem iného však má István a jeho kolegovia na svojej Web stránke krásny obrázok s motívom PF 2014. Veľmi sa nám páčil a tak chceme potešiť aj vaše oko.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 1. 1. 2014, 08:51 | Prečítané: 4982x

Druhá časť seriálu s podrobným popisom výroby (Auto)stabilizačného systému AssOrx.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 16. 2. 2014, 09:53 | Prečítané: 4819x

Naša obľúbená firma FrSky (o jej RF moduloch a RC prijímačoch s otvoreným telemetrickým kanálom sme informovali ako jedni z prvých, a to už pred 5 a pol rokom - 18.7.2010) prináša po obľúbenom vysielači Taranis aj technologicky a hlavne dizajnovo vyspelejšiu novinku: vysielač Horus.

Ak sa vám zdá (rovnako ako mnohým iným), že vám Horus niečo veľmi pripomína, tak vedzte, že je to tak.

Ale ako hovorí klasik: „Dobrí umelci kopírujú, veľkí umelci kradnú.“

No a ak v záujme pokroku mohol (s týmto výrokom na perách) kradnúť iGénius a zakladateľ Applu - Steve Jobs, prečo by z tých istých pohnútok nemohla kde-tu niečo „odkukať“ firma FrSky?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 5. 1. 2016, 14:53 | Prečítané: 6479x

Keďže overovacia „séria“ dopadla dobre, bolo rozhodnuté, že môže začať „sériová“ výroba.

Pod pojmom „sériová“ je treba rozumieť 8 kusov, pre moju vlastnú potrebu a zhruba rovnaký počet kusov pre Miroslava, ktorých výrobu si realizuje on sám (s pomocou vzorového kusu).

No a keďže sme sa do toho pustili, tak sme to pre uľahčenie práce prípadným záujemcom aj zdokumentovali.

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | 10. 2. 2014, 15:59 | Prečítané: 5549x

Možno si teraz poviete: Tomuto názvu článku nerozumiem. Aké lietanie? Teraz v zime?

A prečo práve na Královédvorsku?

Vysvetlenie je jednoduché: je to názov knihy, ktorá vyšla pred pár dňami (v Čechách).

A čo to má spoločné s nami, s našou web-stránkou?

Nuž to, že autorom (spolu so svojim 85-ročným otcom) je dávny a verný návštevník a navyše autor viacerých článkov na našej web-stránke: Lubor Schwarz.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 4. 1. 2018, 18:26 | Prečítané: 3394x

Video, zachytávajúce „horúce“ chvíle v roku 2018.

Pri jeho pozeraní sme si nevdojak spomenuli na náš článok „Modelársky paradox“, ktorý sme prvý krát zverejnili už pred vyše siedmimi rokmi.

V ňom sme skonštatovali, že najproblematickejšou časťou modelov nie sú krídla, či trup, ba ani motor, ale paradoxne je to podvozok.

A hľa: čo sa tohto týka, vyzerá to, že za tie roky ako keby sa ani nič nezmenilo.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 12. 2018, 11:17 | Prečítané: 3282x

V komentároch k 1. časti (to sme samozrejme neplánovali ďalšie časti) sa objavil príspevok od nášho kamaráta Jyrryho.

Človeka, ktorý má najviac dvoj- a viac-motorových modelov zo všetkých modelárov, čo poznáme.

Jeho skúsenosti s pohonom modelov sú rozsiahle a tak sme jeho názor nebrali na ľahkú váhu.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 23. 2. 2021, 07:53 | Prečítané: 8276x

Poměrně často tu referuji o zajímavé RC elektronice, která je k dostání na populárním čínském eshopu Banggood.

Za poslední rok se jí tam urodilo tolik, že sotva stíhám sledovat, natož o tom psát.

Jednou z mnoha relativně čerstvých novinek je osmikanálový AFHDS přijímač, nabízený pod plným názvem DasMikro 8 Channel AFHDS Surface Receiver For FlySky GT3B GT3C Transmitter.

Jak už z názvu vyplývá, přijímač je určen pro vysílačky FlySky (Turnigy i6, i10) s přenosovým systémem AFHDS.

Autor: Michal Nováček

Komentáre: 0 | 17. 12. 2017, 16:56 | Prečítané: 4022x

Keď sme pred týždňom uviedli článok „Rozšírený sortiment pre FrSky telemetriu“, dali sme akýsi neurčitý prísľub, že podľa dôverných informácií priamo z firmy FrSky, majú sa v jej ponuke v najbližšej dobe objaviť komponenty telemetrie Two Way Telemetry System.

No a včera sme konečne mohli zvolať: Je to tu! Na Web stránke FrSky v sekcii Novinky sa objavili nejaké podrobnejšie informácie a aj zopár fotografií. A tak tí, čo na niečo také čakajú, si môžu v duchu zašepkať: Vydržať! Pretože nadpis na spomínanej stránke je veľavravný:

FrSky sensor hub, sensors and LCD will be available quite soon.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 1. 2. 2011, 07:20 | Prečítané: 7535x

Možno v nadpise malo byť, že Black Sabbathov druhý život.

Lenže už ani neviem, koľkokrát polystyrénové trosky tohto modelu, ktorý sa zrodil čoby Jas-39 Gripen, čakali v igelitke na svoju „definitívu“ v smetnej nádobe.

Ale vždy sa niečo stalo, že tento osudom ťažko skúšaný model, dostal milosť a ďalšiu šancu na život.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 21. 6. 2013, 11:37 | Prečítané: 5817x

Oživenie výškomera

Keď už bola doska osadená, bolo potrebné do MCU nahrať riadiaci program. Pre tento účel som si na MCU vyviedol potrebné piny a správne ich spojil s USBASP programátorom (je samozrejme možné použiť aj iný programmer).

autor: Peter Čamaj

Komentáre: 8 | 24. 2. 2013, 09:19 | Prečítané: 7407x

Pred piatimi rokmi, teda 21.1.2010 sme spustili tento web.

Pravdu povediac, bol to viac-menej miroslavov nápad.

Našim zámerom bolo vytvoriť web stránku orientovanú takmer výhradne na modelársku (elektro)techniku, či skôr elektroniku.

To preto, že vtedy sme si mysleli (a teraz si to myslíme ešte viac), že elektronika v modelárstve bude nezadržateľne expandovať, rovnako ako expanduje v iných odvetviach techniky: v automobilovom priemysle, v komunikáciách, v robotike, …

A kto sa jej úporne bráni, sám sebe zahatáva cestu do budúcnosti a dobrovoľne sa odsúva na „vedľajšiu koľaj“.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 13 | 21. 1. 2015, 10:07 | Prečítané: 4792x

Dnes pokračujeme v popise úprav, ktoré sme sa rozhodli urobiť na tejto stavebnici.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 29. 11. 2015, 17:21 | Prečítané: 6508x

Dúfam, že týmto nadpisom nerozdúcham náboženské vášne, ale veci sa majú inak.

Modelárskou Mekkou (myslím, že s veľkou nadsádzkou) nazval náš modelársky kolega Pali priestor priemyselného parku Majer – Šalková (Banská Bystrica – východ), o ktorom som písal pred týždňom.

A výrazom „pokrstená“ mám na mysli to, že som tam bol včera prvý krát lietať s modelom.

A tak môžem predložiť svoje prvé dojmy.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 7. 7. 2013, 11:35 | Prečítané: 7813x

Pôvodne sme mali pripravený iný nadpis: Ďalší „kolmo-štartujúci“ v rodine.

Ale zdalo sa nám to byť málo dramatické :) .

Na druhú stranu to viac odráža realitu s „kolmo-štartujúcimi“ VTOLmi u nás:

- Je to už môj tretí VTOL (Vertical Take Off and Landing = kolmý štart a pristátie).

- Medzi nami (tromi) bratmi dokonca už piaty.

- A aj s bratrancom Ďurim, už šiesty VTOL v rodine.

Vidíte, že nás to naozaj „draplo“ a že je to dosť nákazlivé.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 16. 10. 2016, 12:12 | Prečítané: 4333x

Naše modely, hoci väčšinou pochádzajú zo stavebníc, sú (našou zásluhou alebo skôr našou vinou) o dosť zložitejšie a komplikovanejšie (hlavne elektronicky) a teda aj pracnejšie a drahšie, ako pôvodne ich konštruktér či výrobca zamýšľal.

Hoci občas zatúžime po „inakších“ - odlišnejších modeloch, realita nás tlačí k nutnosti, radšej použiť ten istý model v iných – odlišnejších podmienkach. Názorným príkladom je Skipper, model s prívlastkom All Terrain Airplane.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 28. 12. 2022, 14:51 | Prečítané: 6141x

Od uvedenia (zverejnenia) verzie 3-3-3 už uplynulo takmer štvrť roka. A hoci krátko na to bol dokončený a viacero dní aj úspešne testovaný (univerzálny) softvér verzie 5-3-5, na jeho zverejnenie som akosi pozabudol. Hanbím sa a sypem si popol na hlavu.

Dokonca ani mail od nášho poľského kamaráta Bogdana na konci novembra, ktorý sa pýtal na verziu 4-3-4, ma „netrkol“.

Vsugeroval som si totiž, že softvér verzie 5-3-5 je už verejne k dispozícii a že Bogdan čaká len na verziu 4-3-4.

Avšak všetko je inak.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 8 | 6. 1. 2014, 11:14 | Prečítané: 6770x

V článku „Ďalší adept na štart z Katapultu: Mirage 2000-5“ sme naznačili, prečo práve tento veľký model - táto veľká delta je (ako dúfame) vhodná na štarty z Katapultu.

Súčasne sme niekoľkými fotografiami dokumentovali jej vtedajší stav.

Odvtedy uplynulo viac ako 15 dní a „mirážov zdravotný stav“, ale aj jeho výzor sa výrazne zlepšili.

Mohlo by sa zdať, že je pripravený k letu.

V podstate áno, ale …

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 26. 5. 2017, 15:46 | Prečítané: 4338x

V prvej časti minisérie o FrSky 2,4 GHz Two Way Communication System sme si predstavili základné vlastnosti vysielacieho modulu DJT (alebo DFT) a 8-kanálového prijímača D8R. V tejto časti si ukážeme spôsob, akým sú dáta tam "zhora" (z modelu) prenášané "sem dole", čiže k modelárovi.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 19. 8. 2010, 11:09 | Prečítané: 8044x

V minulom článku o Katapulte sme uviedli, že keď použijete správnu gumu a správne ju napnete, tak model s tou správnou váhou správne odštartuje.

Inými slovami: keď úspešne vyriešite túto rovnicu o troch neznámych, tak štarty z katapultu (bungee launch) sa pre vás stanú novým nevšedným zážitkom.

Pretože pre nás sa zážitkom naozaj stali.

A súdiac podľa reakcií, dovolíme si tvrdiť, že štart Black Sabbatha z katapultu sa stal zážitkom nielen pre „pozvaných hostí“, ale aj pre náhodných divákov (bežcov, psíčkárov ...) na Ďateline.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 17. 9. 2021, 08:03 | Prečítané: 6128x

Tento (na našej Web stránke najčítanejší) článok (vrátane niektorých "roztomilých" komentárov) ani po dvoch rokoch nestratil nič na svojej aktuálnosti. Skôr naopak.

............................................................

Kam speje modelárstvo - vidíme a čítame v časopisoch, na internete, stretávame sa s nimi i v reále. Moderným sa stáva virtuálne riadenie reálnych modelov pomocou FPV. Snaha riadiť čoraz väčšie, ťažšie, rýchlejšie modely. Proste vyniknúť niečým novým, ohurujúcim. Dvoj - trojmetrové 20kg stíhačky na kerosín, šesťmetrové vetrone, elektrické pohony s viac ako 1kW...

autor: Vladimír Perešíni

pridal: mior

Komentáre: 45 | 2. 1. 2013, 09:04 | Prečítané: 24080x

Už dávnejšie (asi pred ôsmimi rokmi) sme priniesli článok o vetroni Vega, ktorý dostal svoju nie druhú, ale rovno tretiu šancu.

Po niekoľkých dňoch sa v komentároch objavil príspevok nášho verného návštevníka s prezývkou Mirko.Flight.

Aj on je vlastníkom modelu Vega, ale spôsob, ako ho zrenovoval, stojí za povšimnutie a hlbokú poklonu.

Súčasťou príspevku je aj názorne otitulkované video.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 26. 5. 2021, 08:25 | Prečítané: 10155x

Hoci už máme modely dávno nachystané, dobre nám cez zimu padne polietať si alebo aspoň natrénovať na simulátore.

A prípadne skontrolovať, či máme všetky mixy a funkcie pre ten-ktorý model v poriadku.

Dnes Vám predstavím veľmi zaujímavú vecičku - "USB 2.0 Almighty Flight Simulator Dongle", ktorá nám to umožní.

autor: Vpershing

pridal: mior

Komentáre: 16 | 24. 2. 2023, 12:19 | Prečítané: 14844x

Budeme sa snažiť zistovať (merať, porovnávať) vlastnosti nielen samostatných gýr, ale aj autostabilizačných modelárskych systémov, ako celku. Niekedy sú nazývané Flight Stabilizers, čiže Stabilizátory letu.

Použitím gýr v modeloch lietadiel sa zaoberáme pár rokov, ale stále to bolo na akejsi užívateľskej úrovni, čiže sme sa zmierili s tým, že to síce funguje, ale presnejšie analyzovať ich vlastnosti sme nedokázali.

Snažili sme sa predstaviť si, z čoho by sa taká „Gyrovská STK-čka“ mala skladať a ako asi by mala fungovať.

A „jedného krásneho dňa“ prišiel nápad.

autor: Janko O.

Komentáre: 31 | 9. 1. 2013, 18:04 | Prečítané: 10190x

Len pred pár dňami sme "refrešovali" článok o neobvyklom motorizovaní vetroňa ASH-25 a naraz je tu druhá časť.

Dôvodom je to, že autor videí z prvej časti ich z YouTube odstránil a my sme tieto videá už nenašli.

Avšak včera dal do kometrárov k tomu článku náš český modelársky kolega "Honza" odkazy na videá aj na obrázky o motorizácii tohto modelu.

Máme však dojem, že sú to iné videá, pretože pilotom už nie je Gerry (za asistencie svojho vnuka), ale niekto iný.

To však nič nemení na tom, že je to stále ten istý netypický spôsob motorizácie vetroňa, ktorým sme sa nechali inšpirovať aj my v prípade nášho DG-808s Competition.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 12. 4. 2018, 09:48 | Prečítané: 3965x

"Historikový" modelár Mirko Čamaj z Banskej Bystrice mi už dávnejšie poslal mail s linkom na video so stručným odkazom: Janko, pozri si to.

A tak som si to veru pozrel. A keďže to je zaujímavé "pozeranie", pozrite si to aj vy.

pridal: Janko O.

Komentáre: 0 | 27. 5. 2014, 10:09 | Prečítané: 16816x

Pred nejakým časom nám náš modelársky kolega a dobrý kamarát Robo M. poslal odkaz na krátke video, na ktorom sú prvé „vznášavé“ pokusy spomínaného modelu.

Model je poháňaný130mm špičkovým dúchadlom od nemeckej firmy Schübeler, napájaným dvomi sériovo zapojenými 6S LiPolkami a stabilizovaný jednotkou KK2.1 so softvérom pre VTOL modely.

Cenné je to, že rovnako ako skutočná predloha, aj model je poháňaný ale aj stabilizovaný len jednou pohonnou jednotkou a nie viacerými, v trupe, v krídlach a pod.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 7. 9. 2021, 08:13 | Prečítané: 3004x

Je zrejmé, že toto nie je taká úplne obyčajná "koptérka".

Navyše ju asi nebudete riadiť z brehu nejakou RC súpravou, ale budete pekne sedieť za riadidlami (kormánom).

Nuž, dobrý tip na toto leto pre mužov, ktorí chcú pri vode zaujať - prilákať pozornosť (väčšinou krásnych dám).

No týmto prilákate pozornosť a vyvoláte závisť aj u mužov.

Takže je jasné, že toto je tá správna voľba na Leto 2017.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 17. 6. 2017, 08:48 | Prečítané: 3013x

Tradičný problém každého modelára - aké baterky používať? Niekto preferuje najlacnejšie baterky, niekto prepočítava cena/výkon a niekto si potrpí na značku.

Avšak nie všetko, čo je značkové je aj kvalitné. V mysliach modelárov sa usadila myšlienka, že medzi najkvalitnejšie patria LiPo batérie značky Hyperion. Že nie každý kus sa vydarí aj tejto značke, to nám napísal a zmeral náš čitateľ Miroslav Hrubý.

autor: Miroslav Hrubý

pridal: mior

Komentáre: 6 | 13. 7. 2014, 08:52 | Prečítané: 7774x

Tretia časť seriálu s podrobným popisom výroby (Auto)stabilizačného systému AssOrx.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 1. 3. 2014, 14:49 | Prečítané: 4794x

Prepojenie tohoto vysielača s PC je jednou z podmienok jeho univerzálneho využitia. Tento typ totižto nemá možnosť bez použitia PC (alebo iného zariadenia, ako uvediem neskôr) čokoľvek nastaviť. Takže ak doma pozabudneme pribaliť na lietanie aj notebook, na kopci len môžeme dúfať, že máme nastavenie na daný model, s ktorým sa práve chystáme vzlietnuť.

autor: Vladimír Perešíni

pridal: mior

Komentáre: 5 | 3. 12. 2010, 07:19 | Prečítané: 11028x

My teda modely vrtuľníkov nejako „nemusíme“, ale toto je predsa len niečo iné.

Nie je to úplne klasický vrtuľník a nie je to ani (pre niektorých) „klasické“ lietanie s modelom vrtuľníka à la „splašené motyky“.

V Čechách sa niekedy výstižne (a tak trochu aj roztomilo) hovorí, že pilot ten model neriadi, on ho vodí.

A tak si pozrite, ako ladne a elegantne sa dá vodiť model dvojrotorového vrtuľníka Boeing Vertol KV-107.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 24. 1. 2024, 13:58 | Prečítané: 4924x

V prípade, že máte funkčné prepojenie vysielača s PC (predpokladám že áno, veď inak by ste ho nenaprogramovali), môžete pomerne jednoducho zabezpečiť jeho využitie na ovládanie niektorého z RC simulátorov.

autor: Vladimír Perešíni

pridal: mior

Komentáre: 4 | 7. 11. 2012, 08:10 | Prečítané: 12066x

Čo sa týka multikoptér, myslel som si, že 6 vrtúľ je dosť a 8 vrtúľ je až-až. A tu ich je naraz 18.

Čo sa týka telemetrie, myslel som si, že:

jedna anténa + jeden displej = jedna telemetria.

Ale tu je tých antén aj displejov akosi priveľa.

A pritom sú modelári, ktorí telemetriu ešte stále neuznávajú.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 27. 4. 2014, 12:48 | Prečítané: 5403x

Tu je asi každý text zbytočný.

Treba si pozrieť pripojené videá.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 9. 3. 2019, 08:15 | Prečítané: 5073x

Zatiaľ je to iba návrh, ale je veľmi pravdepodobné (až takmer isté), že sa aj tieto nové povinnosti modelárov objavia tiež v definitívnom znení.

…...................................

Väčšina rekreačných modelárov spadá do tried: C2, C3 a C4.

A tak si v návrhu Rozhodnutia 1/2019 sami prečítajte čože nás to vlastne čaká.

Či máme dôvod na radosť a či na smútok.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 3. 2019, 09:56 | Prečítané: 4040x

Zdá sa, že po rokoch stagnácie modelárstva v stredoslovenskom regióne, naraz ako keby sa s modelárskymi predajňami priam „vrece roztrhlo“. Akoby ani kríza nebola.

Alebo je to naopak? Kríza vlastne akoby nepriamo napomohla rozvoju tejto záľuby, lebo zrejme čoraz viac ľudí túži zabudnúť na ten „problematický svet“ okolo a chce sa obklopiť niečím príjemným a priateľským.

A navyše, muži sú vraj večné deti. Z tohto pohľadu je modelársky obchod vlastne hračkárstvo pre dospelých. A okrem toho, ako sa v Čechách hovorí: „Kdo si hraje, nezlobí“.

pripravil: mior a Janko O.

Komentáre: 5 | 2. 2. 2011, 06:51 | Prečítané: 17185x

To, čo vám teraz ponúkame ako balzám na dušu, čo je v úplnej harmónii s týmito sviatočnými dňami, na istom modelárskom fóre napokon skončilo v sekcii „smetiště“. Pod názvom „Něco pro oko“ to z YouTube „vyhrabal“ a v dobrej viere modelárskej verejnosti ponúkol náš kamarát Radek (arda1). Keby bol tušil, kde to skončí, tak by ..... Hold, rôzni ľudia majú na svet rôzny pohľad.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 6 | 31. 10. 2010, 17:48 | Prečítané: 5333x

Myslíme si, že je to úplne normálne: ak agentúra pre letectvo a vesmír niečo skúša, tak to v začiatkoch isto skúša na „zmenšeninách“, teda na modeloch.

Na videu, ktoré vám ponúkame, „chlapci“ z NASA experimentujú so sklápaním koncov krídiel (hore aj dole) počas letu a pomocou bezpočtu senzorov zisťujú ich vplyv na letové vlastnosti lietadla.

Pravdu povediac, model majú pekný (žiadna „pena“ ako my)! Asi stál aj „pekné“ peniaze.

Že sa jedná o „seriózne“ zariadenie môžete usúdiť podľa naozaj perfektného vymakaného „bytelného“ odpruženého brzdeného podvozku.

Že by čítali náš článok „Modelársky paradox“?

Keď však pozerám na koniec videa, tak musím skonštatovať, že my pristávame lepšie (bez odskokov)!

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 30. 4. 2021, 08:22 | Prečítané: 4330x

Návštevník našej web stránky s prezývkou PeterOBD nám ešte dávnejšie poslal link na web stránku firmy Horizon Fuel Cell Technologies, s dovetkom: „Technická zaujímavosť.“

Pozreli sme si to a keďže táto technická zaujímavosť je naozaj zaujímavá, ponúkame vám: Pozrite si to tiež.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 4 | 20. 9. 2021, 08:11 | Prečítané: 5587x

Stano má rád také to správne - primerané množstvo adrenalínu v modelárstve. A tak zatiaľ čo my bojazliví sme sa včera (utorok 23.9.2014), v tento studený a veterný prvý jesenný deň, tlačili k vyhriatym radiátorom, tak Stano si išiel so svojim hotlinerom zalietať na Pánsky diel (1100m).

O aký model sa jedná? No stačí povedať, že pohonná jednotka má príkon 3 kW a začína to byť jasné.

Bližšie informácie o modeli a video z letu sú tiež k dispozícii.

autor: Stano O.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 24. 9. 2014, 09:27 | Prečítané: 4648x

V úvode dnešnej časti poukážem na (viac-menej minimálne) úpravy krídiel Herona.

Podstatná časť článku však bude venovaná oveľa väčšiemu problému:

umiestneniu palubnej elektroniky.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 20. 12. 2022, 10:51 | Prečítané: 8950x

Plachtenie (s modelom) na svahu je úžasné. Len to musí byť dobrý svah (a dobrý vietor z dobrého smeru).

Ak čokoľvek z toho nie je dosť dobré, tak si to plachtenie neužívate, ale sa skôr trápite.

Akosi samozrejme sa predpokladá, že plachtiť sa dá (alebo má) len s vetroňom.

Ale keď je to naozaj dobrý svah, fúka naozaj dobrý vietor a má naozaj dobrý smer, tak sa dá plachtiť aj s modelom prúdového lietadla. A motor v ňom vôbec byť nemusí.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 31. 12. 2021, 08:00 | Prečítané: 7562x

My slovanské národy si veľmi potrpíme na tradície. Jednou z nich je aj vítanie jari. A tak sme pri tomto ceremoniále nemohli s našimi modelmi chýbať.

autor: mior

Komentáre: 0 | 24. 3. 2010, 12:15 | Prečítané: 5467x

Ak sa pýtate, že na čo také úžasné som tak dlho čakal, tak vedzte, že na zimu. Presnejšie povedané – na zimu so snehom.

Nie preto, že by som chcel ísť lyžovať, veď lyžujem ako Mistr Bean. Ale lyžovať môžu aj modely (a v mojom prípade oveľa lepšie ako ja).

Môj dvojmotorák SkyMule sa na to „trasie“ už pekne dlho.

A včera sa konečne dočkal.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 3 | 2. 2. 2015, 10:32 | Prečítané: 6075x

Niekde pred koncom článku „Pár videí z katapultovania Black Sabbatha na Ďateline“, kde sme okrem iného aj zdôvodňovali, prečo osudom ťažko skúšaný EDF model Black Sabbath nemá pozičné osvetlenie, sme uviedli túto „predtuchu“: … a úplne najzvláštnejšie je to, že Black Sabbath to osvetlenie hádam nakoniec aj dostane …

Vyzerá to tak, že predtucha sa naplnila.

Odteraz sa už tento model nemusí cítiť ako menejcenný: (rovnako ako všetky naše modely) aj on už má plnohodnotné pozičné osvetlenie.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 6. 5. 2017, 17:17 | Prečítané: 5496x

Náš spolu-modelár a autor niekoľkých článkov na našej web stránke Stano Valent vyskúšal využitie mobilného telefónu ako zdroja informácii o online pozícii modelu.

Toto netradičné použitie je v podstate veľmi jednoduché - nie je potrebné nič bastliť, nič programovať!

Stačia na to veci, ktoré máme už skoro všetci vo vlastných kapsách.

No veď presvedčte sa sami!

autor: Stano Valent

pridal: mior

Komentáre: 23 | 16. 3. 2023, 13:36 | Prečítané: 13133x

Na prvú marcovú nedeľu Miško (MisoeS) vymyslel ranné polietanie so spaľovákom. Zavolal mi ešte v sobotu podvečer a keď mi vymenoval, čo všetko má nové, nedokázal som potlačiť svoju zžieravú zvedavosť, neodolal som a prisľúbil som účasť.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 8. 3. 2010, 07:58 | Prečítané: 31932x

Nemáme na mysli haváriu takzvane „na ruky“, teda haváriu zavinenú pilotom.

Máme na mysli haváriu, spôsobenú zlyhaním nejakej technickej časti modelu.

Hoci v percentuálnom poňatí havárie „na ruky“ vysoko prevažujú nad haváriami, zavinenými technikou, tak „technické“ havárie sa zase vyznačujú mimoriadne silným pocitom bezmocnosti.

Preto obzvlášť u veľkých, a teda drahých a na stavbu náročných modelov je snaha minimalizovať dôsledky technických zlyhaní zdvojovaním kľúčových komponentov riadenia.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 2. 9. 2021, 08:01 | Prečítané: 3279x

Je všeobecne známe, že väčšie modely lietajú lepšie a realistickejšie, sú odolnejšie voči poveternostným podmienkam, v diaľke sú lepšie vidieť …..

No veď hej, ale na druhú stranu sú s nimi oveľa väčšie starosti ako s modelmi menšími.

Ja osobne som skôr priaznivcom modelov, takých Middle.

Ale demokracia ma prevalcovala a tak keď sme my traja bratia (pomyselne) hlasovali o tom, že či „sa dáme“ na veľké modely, tak som bol 2/3-vou väčšinou prehlasovaný.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 20. 8. 2021, 08:11 | Prečítané: 2733x

Pri našom fantazírovaní, že aký viac-motorový väčší model - niekedy, „až budeme veľkí“, by sme chceli postaviť (alebo skôr z nejakej stavebnice skompletovať), prišiel na pretras aj štvormotorový Airbus A400M.

Nuž, čože o to. Model by to bol krásny, veď aj jeho „dospelá“ predloha je krásna. Ale naše nadšenie „schladilo“ niekoľko faktov:

- nevideli sme, že by niektorý (čínsky?) výrobca niečo také v požadovanej veľkosti (rozpätie aspoň 2,5 metra) ponúkal

- na vlastnú stavbu (trebárs aj z penových materiálov) je tento model príliš komplikovaný: príliš veľa „oblín“. To taký C-130 Hercules je svojim jednoduchým valcovitým trupom na amatérsku stavbu oveľa vhodnejší.

Ale nejakú inšpiráciu sme si z A400-ky predsa len vzali.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 27. 7. 2021, 09:01 | Prečítané: 2894x

Doba je ťažká.

Okolnosti každodenného života sa denno-denne menia.

Čo a ako to bude o rok?

Čo bude o mesiac?

Čo bude o týždeň?

Niekedy človek nevie ani to, ako to bude zajtra.

….........................

Mať tak niekoho, čo mi to povie. To by bolo! Mať tak svojho vizionára?!

Nuž, ja mám svojho vizionára.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 25. 10. 2020, 13:48 | Prečítané: 2418x

Každý začínajúci modelár, ktorý sa rozhodne postaviť si model sám, stojí hneď pre prvou prekážkou - získať výtlačok plánu modelu, ktorý si vybral.

Niekedy to nebolo tiež jednoduché – plánikov rady Modela bolo síce vydaných dosť (základná a špeciálna rada), ale získať niektorý z nich bolo v tých časoch tiež umenie.

autor: Vladimír Perešíni

pridal: mior

Komentáre: 9 | 2. 11. 2021, 07:33 | Prečítané: 33547x

Vždy sa nám (trom bratom) páčili modely, ktoré boli tak trochu „INÉ“: tvarom, usporiadaním, vlastnosťami … a keď už ničím iným, tak aspoň elektronickým vybavením.

A keď sa nám nejaké modely páčili, ale boli málo INÉ, tak sme ich upravili, skrátka sme si ich trochu „pre-INAčili“: väčšinou po stránke elektronickej.

Takto sme zažívali rôzne obdobia: obdobie pomalých vetroňov, obdobie rýchlych EDF-modelov, obdobie viac-motorákov, obdobie … Z obdobia na obdobie sme prechádzali ľahko, lebo sme chceli a mohli a bavilo nás to.

Ale niekedy človek aj vo sfére hobby niečo nemôže (nesmie) a niečo iné zase musí (mal by).

A tak „legendárne“ Rozhodnutie 1/2015 spôsobilo (dotlačilo nás), že vchádzame do obdobia konvertoplánov. A čuduj sa svete, takmer sme za to vďační.

autor: Janko O.

Komentáre: 2 | 10. 3. 2016, 12:08 | Prečítané: 3962x

Rovnako ako Katapult, aj tento náš „Nápad roka“ je skôr z kategórie „Rozhodnutie roka“.

Žiadna nová myšlienka, alebo prinajmenšom inovácia tu nebola.

A hoci ho uvádzame pod číslom 2, tak z hľadiska nášho „globálneho“ modelárskeho významu je zrejme oveľa významnejší ako Nápad roka s číslom 1.

Tým dnešným Nápadom roka 2017 je „modelárska pracovňa“ v suteréne nášho rodinného domu, v miestnosti, ktorá už pred rokmi dostala tajomné (a len pre nás zmysluplné) meno: Leonkina izba.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 23. 12. 2017, 11:44 | Prečítané: 5146x

O význame chladenia niektorých „exponovaných“ častí modelu sme sa na našej web-stránke už mnoho-krát zmieňovali.

V súvislosti s haváriami sme spomínali najmä chladenie regulátorov, prípadne (ich) BECov.

Ale naznačovali sme, že chladiť samozrejme treba aj pohonné motory, ale dokonca aj výkonové LED diódy pozičného osvetlenia a jeho obvod stabilizácie prúdu (tranzistor TIP122).

Dnes by sme sa chceli pozrieť na trochu „iné“ chladenie pohonných LiPol batérií v modeloch, ktoré im dávajú riadne zabrať a takto LiPolkám významne skracujú životnosť.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 18. 10. 2021, 08:23 | Prečítané: 4506x

Keď som sa o tom prvý krát dozvedel, povedal som si: "Tak toto je BOMBA". Konečne niekto (čínska firma FrSky - už si pomaly zvykám, že pokrokové technické riešenia k nám prichádzajú práve z tejto krajiny) prišiel s tým, o čom už s bratom roky snívame. Keby sa dal čas vrátiť o dva roky, tak naša telemetria by dnes vyzerala inak.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 7. 2010, 11:08 | Prečítané: 9702x

Keď sme presne pred týždňom zverejnili článok „Raz (možno) budú naše psy slobodnejšie ako naše modely“, ani vo sne nám nenapadlo, že práve my sami budeme jedni z prvých, ktorí svoj model takpovediac „priviažu na reťaz“.

Keby na reťaz: skôr na ťažnú tyč (podobne ako nákladné autá).

Nie že by sme si tým chceli „predchádzať“ Dopravný úrad a jeho Rozhodnutie 1/2015 tak chceli doviesť do Ad Absurdum.

Nie, dôvody sú oveľa prozaickejšie:

Vyvíjame stabilizátor výšky letu pre model CanadAir CL-84.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 15. 1. 2016, 12:18 | Prečítané: 4707x

Štyri roky po ťažkej havárii sa aj Vega dočkala svojho zmŕtvychvstania.

S Miroslavom zvykneme hovoriť, že ako bájny vták Fénix povstala z popola.

No z popola, z popola. Vega povstala skôr z igelitky. V nej totiž roky ležali jej ostatky.

A bolo to už jej druhé „povstanie“ a preto je to jej tretí život.

Pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 28. 9. 2022, 08:24 | Prečítané: 8544x

Na modelárskych fórach sa s akousi nepravidelnou pravidelnosťou opakujú dotazy typu:

Aké LiPolky mám kúpiť?

Akú značku, od akého výrobcu?

Aké Céčka by batérie mali mať?

Stačia obyčajné, alebo radšej Nanotechy?

Aké ….. aké ..... aké?

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 21. 11. 2021, 08:12 | Prečítané: 6936x

Poznámka od Janka O.:

Niekoho môže prekvapiť, prečo tu predkladáme Danov článok, ktorý je venovaný nejakému „polotovaru“.

No Dano popisuje na čo a ako sa dá spomínaný modul použiť. Ale okrem tohto použitia nás Dano inšpiroval …

My máme s týmto modulom určitý „zámysel“ a tento článok vás má takpovediac „predvariť“ a neskôr sa na tento článok len odvoláme.

Bližšie na konci (článku).

autor: Ddano007

úvod (a záver) pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 9. 8. 2021, 08:05 | Prečítané: 3579x

Niektorí hovoria: "Keď sa darí, tak sa darí", ja si myslím, že keď si príroda povie, že sa lietať nebude, tak sa veru lietať ani nebude.

autori: Janko O. + mior

Komentáre: 8 | 29. 3. 2010, 08:34 | Prečítané: 7737x

Druhá časť série krátkych článkov o tom:

- čo to letové stabilizátory sú

- ako fungujú

- aké majú funkcie a letové módy

- a na čo vlastne slúžia.

autor: Lubond

Komentáre: 7 | 12. 4. 2021, 08:06 | Prečítané: 7209x

Nijako sa netajíme tým, že nie sme len „letní lietači“.

Chodievame lietať aj v zime, samozrejme máme na mysli, že na snehu. Má to svoje nenapodobiteľné čaro.

My sme (niektoré) naše modely „prezuli“. A niektoré sú „prezuté“ celoročne.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 9. 12. 2021, 08:04 | Prečítané: 3409x

Stavebnica je od firmy Maxford USA. Rozpätie 2540 mm (100 palcov). Model je vo farbách Blue Angels, prezývaný Fat Albert.

Popis a foto v článku!

pridal: mior

Komentáre: 0 | 22. 2. 2024, 17:29 | Prečítané: 1538x

Článok s takýmto názvom sme tu už mali pred nejakým časom a pravdu povediac, neplánovali sme žiadne pokračovanie. Avšak na RC Mánii sa rozvinula rozsiahla debata pod názvom „Účinnosť motoru v závislosti na regulácii (PWM)“, do ktorej sme sa na základe akéhosi nedorozumenia v podstate omylom zapojili. V tejto debate sa zniesli hromy-blesky na adresu modelárskeho prístroja Watt's Up, ktorý používame aj my a keďže sa pokladáme za „ochrancov“ malých slabých, lacných a zneuznaných (teda čínskych), rozhodli sme sa postaviť na jeho obranu.

A tak sme všetko dôsledne overili a zrealizovali porovnávacie merania, pričom ich výsledky naznačili, že sme radšej tento článok mali nazvať tak, ako sme už jeden náš článok nazvali, a síce: „Čo je a čo nie je možné“, s dôrazom na dovetok: „Nedajme sa obalamútiť.“

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 12. 3. 2021, 08:09 | Prečítané: 17216x

Pred nejakým časom sme priniesli článok „Keď „chlapci“ z NASA modelárčia a experimentujú“.

No a potom sa objavili články a aj video o tom, že Airbus pripravuje nový koncept úsporného lietadla a ako inak, nové nápady tiež overuje na modeli.

Musíme sa priznať, že keď sme to prvý krát zazreli, mali sme onen známy pocit, ktorý dostal meno „Déjà vu“.

Veď s niečím podobným my modelári lietame už dávno!

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 11. 8. 2021, 08:24 | Prečítané: 3187x

Hoci sú to pojmy zo sveta pohonu veľkých - „dospelých“ lietadiel, tak zistíme, že môžu mať svojich menších súrodencov aj vo svete modelárskych pohonov.

Ba čo viac, akýchsi „bratrancov“ získajú vtedy, ak výraz „turbo“ nahradíme výrazom „elektro“.

A to nie len v oblasti modelárskej, ale prvé „lastovičky“ sa s prívlastkom „elektrofan“ a „elektroprop“ objavujú aj v oblasti skutočných lietadiel.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 22. 7. 2021, 08:45 | Prečítané: 4778x

Naša reakcia (s bratom Miroslavom) bola rýchla: Ešte počas jeho dovolenky v Bulharsku sme sa prostredníctvom SMS-iek dohodli, že "do toho" ideme. Výrazom "do toho" máme na mysli to, že deklarované vlastnosti, možnosti a parametre modulov FrSky so vstavanou telemetriou, boli pre nás takým neodolateľným lákadlom, že sme naozaj nedokázali odolať. Ihneď po návrate z Bulharska Miroslav objednal na moju adresu dva komplety FrSky Two-way 2.4GHz Radio System Telemetry a o štyri dni to bolo "doma". A ako sa v jednom známom filme spomína: "Co je doma, to se počítá, pánové".

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 15. 8. 2010, 12:40 | Prečítané: 208191x

To, že asi nie sme bohvieako dobrí piloti a že naše modely používame skôr ako nosiče všakovakých technických výmyslov, ktoré majú korigovať (alebo skôr zamaskovať) naše pilotné (ne)schopnosti, je už dávno známe a my sa s tým ani nijako netajíme.

Skôr naopak: urobili sme z toho "z núdze cnosť" a dokonca sme na tom postavili existenciu našej (už skoro päť ročnej) web stránky.

A tak dnes prichádzame s ďalším vý- (alebo nez-)myslom.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 2. 1. 2015, 11:24 | Prečítané: 8369x

Bolo to pred týždňom – 20.9.2020 na Čerín-Čačíne a bolo krásne počasie a fajn (nie veľmi teplo).

Po takmer roku príprav, výpočtov, simulácií, meraní, nastavovaní, skúšaní a samozrejme postupnom kompletovaní stavebnice prišla tá chvíľa, keď sa proste muselo rozhodnúť: buď Liberátor bude lietať (a dožije sa definitívneho dokončenia), alebo skončí v kúte zabudnutia.

Pripravenosť Liberátora k (prvému) letu som mojim bratom hlásil už dávnejšie, ale čakali sme na vhodné podmienky.

A tie teda prišli pred týždňom.

pripravil: Janko O.

video: Jožko Neč

Komentáre: 3 | 22. 3. 2022, 12:57 | Prečítané: 3305x

Názov „cevaro osvetlenie“ sme si nevymysleli, ale len prevzali. To raz, pri jednom podvečernom lietaní jeden náš modelársky kolega zahlásil: „To vaše cevaro-osvetlenie ...“

Už ani nevieme, ako veta pokračovala, ale podstatné je, že sa to ujalo a názov „nášho“ osvetlenia bol na svete.

Súčasne sme si uvedomili, že nikde na našej web-stránke nie je jeho ucelený popis, až to začalo vyvolávať dojem, že to nebodaj tajíme a žiadne detaily nechceme zverejniť.

A tak to teda bez problémov odtajníme a zverejníme aj so schémou, s návodom a programom pre mikrokontrolér, pre tých, ktorí by si to chceli sami zrealizovať.

Nie je na tom nič ťažké ani zložité, najprácnejšie je naťahať v krídlach a trupe modelu drôtiky k LED diódam.

autor: Janko O.

Komentáre: 32 | 27. 4. 2021, 08:06 | Prečítané: 11268x

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 40281.54 kb