Hľadaný výraz: Fantom

Počet výsledkov: 36

Tento článok bol napísaný 14.4.2010:

..............................................

Od našeho experimentovania s On-Line meraním rýchlosti pomocou Pitotovej trubice už uplynuli skoro dva mesiace a k realizácii som sa stále nedostal.

Ale tento víkend je pre Fantoma od Ripmaxu Víkend s veľkým "V".

Montáž Pitotovej trubice je realitou.

A nie len to.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 12. 9. 2016, 08:10 | Prečítané: 7428x

V komentároch k článku „Open stabilizer RX3S verzia Ed_10 (2) - Praktický test“ nás náš kamarát Dano (ddano007) požiadal, či by sme to nemohli otestovať v nejakej Delte.

Keďže aj my sami máme viacero modelov s Delta-krídlom, či samokrídiel (2 x Fantom, 2 x Xeno, Squall, Black Sabbath, Mirage 2000), tak aj nás zaujímalo, ako sa Ed_Open stabilizer osvedčí práve v takýchto modeloch.

Tak som to bol dnes (utorok 10.3.2015) overiť.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 10. 3. 2015, 18:36 | Prečítané: 6062x

V nedeľu podvečer som bol otestovať štarty (dvoch) modelov zo zeme – konkrétne z trávy.

Jeden model (Easy Star) bol klasickej konštrukcie: trup, krídla, chvostové plochy, poháňaný vrtuľou, umiestnenou hore za krídlom.

Druhý model (Fantom od firmy Phase 3) je klasická delta, poháňaná dúchadlom – EDF, umiestneným vzadu medzi smerovkami.

Miesto testovania: lúka smerom na Pršany, ktorá po mojej nedávnej príhode dostala meno: diviačia lúka.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 5. 2023, 12:40 | Prečítané: 7546x

V článku „My sme na zimu pripravení! Je aj zima pripravená na nás?“ sme sa kasali, že keď prídu vhodné podmienky, budeme chodiť lietať tak často, že štartmi a pristátiami sneh úplne zoderieme.

No sneh nás (v januári 2019) prekabátil a napadlo ho toľko, že ho asi len tak nezoderieme.

Cez to všetko boli sme prevetrať (či skôr „presnežiť“) všetky modely, ktoré sú na snehové podmienky uspôsobené.

Ja som bol lietať s tými ktoré sú spomenuté v nadpise a hoci medzi ne vlastne patrí aj EDF-kový Fantom, tak tohto veterána som nechal užívať si zaslúžený odpočinok.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 1. 2. 2022, 08:14 | Prečítané: 4174x

Krásne nedeľné polietanie v mrazivom vzduchu. Pohoda a radosť!

Z denníku mior.

Komentáre: 3 | 26. 1. 2010, 09:58 | Prečítané: 6098x

Vyzerá to ako nejaký odtrhnutý zvyšok vety, ale …

Je to vlastne voľné pokračovanie nadpisu minulého článku: Zmerali sme ťah pohonu 2,8m bombardéra B-24 Liberátor.

Lenže sme nechceli „miešať hrušky s jablkami“ a hoci sme obe merania urobili v jeden deň - „jedným vrzom“, tak sme meranie parametrov pohonnej jednotky, zloženej zo 127-mm dúchadla, oddelili do samostatného článku.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 27. 8. 2021, 08:06 | Prečítané: 3774x

Na prvý pohľad sa môže zdať, že bude reč o osamotenej prevádzkovateľke najstaršieho remesla.

Ale nie. Reč - teda skôr obrázky budú o akomsi deriváte – o odvodenine nášho Katapultu.

Ide o to, že na uľahčený štart niektorých našich modelov (zo zeme) ani netreba kompletný Katapult, ale stačí len guma, silón, háčik …

A na „úsporu“ jednej ruky (a nerozptylovanie pilotovej pozornosti) sa vždy hodí pedál – šlapka.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 21. 6. 2017, 15:52 | Prečítané: 5940x

Zrealizovať Katapult a bezproblémovo z neho štartovať modely, ktoré sme inak bezpečne štartovať nedokázali, sme sami pre seba nazvali: Nápad (alebo čin) roka 2017.

Toto sa týka hlavne modelov s veľkým plošným zaťažením a teda vysokou „štartovacou“ rýchlosťou (Black Sabbath), ale aj veľkých a teda ťažkých modelov (Mirage), kde ľudská ruka nedokáže modelu udeliť dostatočnú rýchlosť.

Ale potom sme chceli „gumový“ štart vyskúšať aj bez „rampy“, teda tak, aby veľký model (napr. 3,5-metrový Blizzard) mohol odštartovať priamo zo zeme – z krátko strihanej trávy.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 18. 11. 2017, 11:07 | Prečítané: 4880x

Spomienka na lietanie z pred vyše dvanástich rokov, keď vonku bola riadna "kosa". __________________________________________

Trochu spomínam: Bol som lietať s EDF-kovým Fantomom od Ripmaxu. Dátum - 20.december 2009, čas - 13.30, miesto - Ďatelina. Okolo obeda sa mi na malinkú chvíľočku zazdalo, že vietor ustal.

To, že ustal vietor, sa mi naozaj len zdalo. A ak zoslabol, tak naozaj len na veľmi krátku chvíľočku. Zima mínus 9, do toho vietor. Začal som si predstavovať, ako to asi vyzeralo v gulagoch.

autor: Janko O.

Komentáre: 7 | 3. 2. 2022, 08:14 | Prečítané: 9127x

Už je to vyše mesiaca, čo sme uviedli v podstate nultú časť tohto seriálu.

Za tú dobu sa kadečo zmenilo: záznam (letových) dát sme overili na viacerých našich modeloch a aj samotná podoba záznamového súboru sa trochu zmenila – sprehľadnila.

A ak sa niekto hneď na začiatku pýta, na čo vlastne sa dajú dáta zo Záznamu použiť, tak naša odpoveď znie, že to vlastne závisí len na fantázii modelára a jeho láske k číslam.

A keďže my čísla (a „hrátky“ s nimi) milujeme, tak sme na úvod pripravili takú (zdanlivo nepodstatnú) maličkosť: priebeh rýchlosti rozdielnych modelov pri štarte (z ruky aj z Katapultu), ale aj pri pristávaní. A navyše: ako pri tom pilot „čaruje“ s plynom.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 3. 9. 2017, 16:25 | Prečítané: 6080x

Zmysly nás často klamú:

Veď to poznáte: "Ten vetroň je aspoň 400 metrov vysoko". A výškomer ukazuje slabých 200.

Alebo: "Ten model ti padol strááášne ďaleko" a nakoniec ho nájdete za prvým stromom.

Alebo: "To letí rýchlo, aspoň 150". A v skutočnosti?

Nuž, radšej sme to zmerali!

_________________________________________

pripravil: Janko O.

Komentáre: 10 | 16. 3. 2011, 21:23 | Prečítané: 10622x

Zámysel mať Záznam letových dát (Log) sme do našej PC Telemetrie „zakomponovali“ hneď od samého začiatku.

Ale keďže sa nám to nejavilo ako to najpotrebnejšie na telemetrii, tak sme to stále odsúvali a odsúvali.

Až teraz (asi pred týždňom) ma Miroslav „dokopal“, aby sme to konečne dokončili.

A veru, urobil dobre.

autor: Janko O.

Komentáre: 1 | 23. 7. 2023, 11:49 | Prečítané: 5057x

Pred nejakým časom sme priniesli článok „Keď „chlapci“ z NASA modelárčia a experimentujú“.

No a potom sa objavili články a aj video o tom, že Airbus pripravuje nový koncept úsporného lietadla a ako inak, nové nápady tiež overuje na modeli.

Musíme sa priznať, že keď sme to prvý krát zazreli, mali sme onen známy pocit, ktorý dostal meno „Déjà vu“.

Veď s niečím podobným my modelári lietame už dávno!

pripravil: Janko O.

Komentáre: 0 | 11. 8. 2021, 08:24 | Prečítané: 3816x

Možno by bolo dobré hneď v úvode „rozlúsknuť“ tento zdanlivo nepochopiteľný rébus.

Skrátka a jednoducho: Miroslav (mior) prišiel na 5 dní do Bystrice (BB) na „modelársku dovolenku“, pričom sme mali v pláne zalietať, otestovať, nastaviť ….. odskúšať 8 modelov.

Keďže 5 z nich je veľkých, a to až tak, že jeden človek si s nimi neporadí, tak vlastne všetky čakali na týchto päť dní, kedy budeme všetci traja bratia (Miroslav, Milan a ja) pokope.

A tie tri malé modely?

To už bola len taká „čerešnička na torte“, chuťovka či balzám na ukľudnenie nervov.

Ale poviem vám, bolo to päť naozaj náročných dní.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 11. 9. 2023, 10:44 | Prečítané: 6142x

Dúfam, že týmto nadpisom nerozdúcham náboženské vášne, ale veci sa majú inak.

Modelárskou Mekkou (myslím, že s veľkou nadsádzkou) nazval náš modelársky kolega Pali priestor priemyselného parku Majer – Šalková (Banská Bystrica – východ), o ktorom som písal pred týždňom.

A výrazom „pokrstená“ mám na mysli to, že som tam bol včera prvý krát lietať s modelom.

A tak môžem predložiť svoje prvé dojmy.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 2 | 7. 7. 2013, 11:35 | Prečítané: 8407x

Tak som bol v sobotu podvečer po roku konečne lietať.

Týmto som chcel nielen umlčať tých, ktorí (oprávnene) tvrdia: „Čo nám tu tento rozpráva o lietaní, keď lietať nechodí a len do klávesov ťuká.“ Súčasne som chcel potešiť tých, ktorí ma nabádali: „Vykašli sa na to písanie a choď si zalietať.“

Ale hlavne som chcel zmierniť to neznesiteľné svrbenie palcov (a ukazovákov), ktoré sa ma zmocnilo vždy, keď som videl, ako si kamaráti radostne poletujú.

Nebolo to veľa: tri baterky pred zotmením. Niekto by povedal, že to bola „rýchlovka“. Ale aj tak, poviem vám, bolo to krásne po roku opäť zažiť modelársky orgazmus.

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | 3. 4. 2011, 08:17 | Prečítané: 6293x

Asi každý modelár by mohol potvrdiť, že najvďačnejšie publikum na modelárskom dni sú deti. Ich čistá, ničím nezaťažená dušička im umožňuje prežiť zážitok z niečoho nového alebo zaujímavého naplno, čo možno pozorovať v ich rozžiarených očkách. Preto keď ma aj tento rok oslovila kolegyňa z práce, či by som zase nezašiel do materskej školy urobiť ukážku lietadiel, neváhal som ani na minútu.

autor: mior

mne neznáma pani - ďakujeme!

obrázky: deti v materskej škole

Komentáre: 1 | 29. 10. 2013, 13:23 | Prečítané: 5281x

Súvislá „šnúra“ pekných dní, ktorých sme sa dočkali ako odškodnenie za ešte súvislejšiu šnúru veľmi škaredých dní, spôsobila, že sa teraz príliš nevenujeme technike ale skôr lietaniu.

Môj brat Miroslav hovorí, že však prídu dlhé zimné večery a potom si budeme márne hovoriť, že prídeme z práce a pôjdeme si zalietať. No a na vyvíjanie nových vecí sú dlhé zimné večery ako stvorené.

A tak teraz, ak nie každý deň, tak aspoň obdeň, chodievame lietať. Ja na takéto akcie málokedy nosím foťák a tak ma musel zachrániť Bohdan, ktorý zvykne pravideľne čo-to pofotiť.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 8 | 31. 8. 2011, 21:52 | Prečítané: 6985x

Rýchlosť letu skutočných lietadiel sa meria pomocou Pitotovej trubice, to je bežné.

Ale dá sa rovnakou metódou merať aj rýchlosť letu modelu, ktorá je podstatne menšia ako u skutočného lietadla?

ÁNO - DÁ !!!

A budete prekvapení, aké je to jednoduché.

autor: Janko O.

Komentáre: 15 | 15. 12. 2015, 18:05 | Prečítané: 15654x

Na prvý pohľad by sa zdalo, že je to nadpis skôr pre dopravných policajtov v mesiaci bezpečnosti cestnej premávky, ale teraz máme na mysli skôr rýchlosť letiaceho modelu.

(Do tretice článok opäť o rýchlosti - o fenoméne, ktorý modelári tak neuveriteľne milujú.)

autor: Janko O.

Komentáre: 9 | 17. 2. 2021, 08:05 | Prečítané: 11504x

Prvá „reportáž“ z piatich dní, ktoré boli venované ôsmim modelom, bola zameraná na môjho veľkého „Miráža“ (Mirage 2000-5).

Dnes sa budeme venovať ďalším dvom veľkým modelom: Milanovmu motorizovanému 4-metrovému vetroňu DG-808S Competition a Miroslavovmu 2,5-metrovému 4-motorovému Herculesovi (C-130), familiárne prezývanému „Obuch“.

Tomu prvému venujeme už len pietnu spomienku, toho druhého oslávime tromi krátkymi videami.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 20. 9. 2023, 11:44 | Prečítané: 5740x

Dnes to bude málo rečí (rozumej textu), ale o to viac videí.

Konkrétne osem, ale zato krátkych.

Je na nich Miroslavov Convergence a štarty môjho Fantoma (3Phase) z Katapultu. Tak ako som to hneď prvý večer z piatich „letových“ dní predviedol Miroslavovi na Ďateline.

Niektoré videá sú robené už za pokročilého súmraku, čo sa odrazilo na kvalite video-signálu.

Avšak práve toto prítmie dodalo záberom na romantike a tajomnosti.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 3. 10. 2023, 08:09 | Prečítané: 6012x

Že nerozumiete? To preto, že to je foneticky. Ale zato sa to rýmuje.

Správne to je: Thank You, BenQ. No ale to sa nerýmuje.

Čo to znamená?

Tým skladáme pomyselnú poklonu mini-počítaču BenQ S6, ktorý nás, ako sa hovorí, vytiahol z brindy.

autor: Janko O.

Komentáre: 4 | 13. 8. 2012, 13:31 | Prečítané: 12431x

Tento článok bol napísaný 19.4.2010:

..............................................

FUNGUJE TO !!!

Tak s takýmto nadšením som v nedeľu popoludní zhodnotil výsledok praktického letového overenia funkcie Pitotovej trubice pri meraní rýchlosti letu modelov.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 12. 9. 2016, 08:12 | Prečítané: 11090x

Keď tak pozeráme ako je vonku, myslíme si, že tento takmer dvanásť rokov starý článok (z 18.2.2010) môže byť práve teraz aktuálny.

.........................................................

Tak, a je to tu!

Dva zhorené regulátory za dva dni.

Jeden Mišov a jeden môj.

Ale pekne poporiadku.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 28. 1. 2022, 08:02 | Prečítané: 8953x

Deň pred Silvestrom mi zavolal Roman M., že má nejaký drobný technický problém. Keďže nemá laboratórny zdroj, dohodli sme sa, že nech radšej príde ku mne domov.

Problém sme zakrátko vyriešili a tak som sa pochválil mojou čerstvo (na Štedrý deň) dokončenou domácou fotovoltaikou, ukázal som mu zreparovaného Fénixa (L-39 Albatros), hotovú Vegu-2B a Mirage-2000, rozrobeného C-130 Herculesa, …..

A v tom Roman, len tak, medzi rečou hovorí: Zajtra bude na letisku Čerín-Čačín koncoročné polietanie. Prídeš? Odpoveď bola krátka a jasná: Prídem.

pripravil: Janko O.

Komentáre: 1 | 31. 12. 2013, 17:19 | Prečítané: 5541x

Záver roka sa blíži, hádam by sa patrilo aj bilancovať.

Tak presne toto nemám rád; držím sa zásady: žiadne bilancovanie na konci a žiadne predsavzatia na začiatku roka!

Ale na druhú stranu: nápady – myšlienky - počiny, ktoré boli v priebehu roka prínosom pre naše modelárske hobby, by sme si snáď spomenúť mohli.

Nápad roka by mal byť len jeden, ale nám sa významnejších modelárskych počinov v tomto roku „zbehlo“ hneď niekoľko a pretože v minulosti sme žiadne nápady roka nevyhlasovali, tak teraz si pripomenieme viac ako jeden.

Budeme ich „vyťahovať“ viac-menej chronologicky, takže to vôbec nemusí znamenať, že ten dnešný je „jednička“.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 19. 12. 2017, 08:36 | Prečítané: 5392x

Toto je akési voľné pokračovanie článku „Po roku!“, ktorého názov asi radšej mal byť: „Po roku: čo na to ja?“ To preto, že som tam rozoberal následky, ktoré sa na mne, čoby pilotovi modelu, prejavili po roku nečinnosti.

V tomto druhom dieli sa budeme venovať tomu, ako sa rok nečinnosti prejavil na LiPol batériách.

autor: Janko O.

Komentáre: 6 | 15. 4. 2011, 07:44 | Prečítané: 13420x

Na začiatku tohto roku som si (našťastie len tak potichu) povedal, že mám modelov dosť, že si teda (v roku 2017) už žiadny nekúpim, nepostavím, či inak nezaobstarám.

Morálnu „silu“ mi navyše dodávala skutočnosť, že aj naša PC Telemetria bola pôvodne koncipovaná na max. 16 modelov, pričom Trans(V)TOL bol zavŕšením tejto „série“.

Lenže … Ako sme už dávnejšie spomínali, nie je dobré si dávať akékoľvek podobné predsavzatia, pretože modelár má nutkavú potrebu ich neustále porušovať.

A tak keď som koncom leta videl, ako Miroslav „šantí“ so svojim novým modelom – Convergence, bolo rozhodnuté.

A hneď som aj začal premýšľať nad úpravami softvéru našej PC Telemetrie, teda nad „sériou 32“.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 27. 11. 2017, 17:23 | Prečítané: 6678x

Nie je žiadnym tajomstvom, že pomerne často chodíme lietať sami. Väčšinou totiž potrebujeme otestovať nejaké technické riešenie, vylepšenie, či technickú „vychytávku“.

A na takéto príležitosti je potrebné plné sústredenie a kľud.

Ale občas by sa nejaký „asistent“ zišiel. Nie len preto aby pomohol, ale niekedy už len jeho rozvážny a ukľudňujúci hlas stačí na to, aby sa osamelý pilot cítil lepšie.

V tomto prípade pod pojmom asistent rozumieme opäť nejaký technický systém, ktorý s pilotom počas letu nejakým spôsobom „kooperuje“ a tým mu uľahčuje život.

My medzi modelárske asistenčné systémy radíme Letový stabilizátor a v podstate aj telemetriu s hlasovým výstupom.

autor: Janko O.

Komentáre: 8 | 29. 10. 2017, 12:07 | Prečítané: 5497x

V komentári k článku "Voľnobeh v modeloch poháňaných elektropohonom" sa objavilo upozornenie na riziko pri lietaní s nízkymi otáčkami elektromotora (teda aj pri voľnobehu), kedy by regulátor mal mať pri inom režime ako na plný plyn vysoké straty.

autor: Janko O.

Komentáre: 3 | 13. 8. 2014, 10:24 | Prečítané: 11231x

Posmelení priaznivým účinkom gýr na letové vlastnosti vetroňa Harmony, zkrsla nám v hlavách pomerne odvážna myšlienka:

Inštalovať gyrá aj do dúchadlových (EDF) modelov s Delta krídlom.

autor: Janko O.

Komentáre: 5 | 29. 1. 2012, 17:59 | Prečítané: 14461x

Nijako sa netajíme tým, že nie sme len „letní lietači“.

Chodievame lietať aj v zime, samozrejme máme na mysli, že na snehu. Má to svoje nenapodobiteľné čaro.

My sme (niektoré) naše modely „prezuli“. A niektoré sú „prezuté“ celoročne.

autor: Janko O.

Komentáre: 0 | 9. 12. 2021, 08:04 | Prečítané: 3919x

Uplynulý víkend sa počasie konečne umúdrilo a tak náš akoby vedúci Tomáš Tomis zvolal modelársku seansu na našom letisku Hnilíky na Starej Turej. Okrem toho, že sme sa potrebovali ľudsky stretnúť (akosi sa nám to v krčme za tie roky ešte ani raz nepodarilo), prišli na rad niektoré modelové i technické premiéry.

autor: mior

foto: mior a Majo Biesik.

video: Majo Biesik.

Komentáre: 4 | 29. 1. 2013, 11:23 | Prečítané: 9348x

V predchádzajúcej časti sme zverejnili schému zapojenia jednoduchého varia pre telemetriu FrSky s tlakovým senzorom MPX4115A (Motorola, FreeScale), ktorý má tzv. napäťový výstup. Citlivosť celého varia je samozrejme závislá od citlivosti tlakového senzora, ktorej jednotkou je mV/kPa. Citlivosť senzora MPX4115A (45,9 mV/kPa) sme (právom) označili za „úbohú“ a preto ak sme chceli citlivosť varia významne zvýšiť, museli sme sa „poobzerať“ po inom tlakovom senzore.

autor: Janko O.

Komentáre: 12 | 12. 11. 2010, 07:52 | Prečítané: 14871x

Týždeň uplynul od vtedy, čo sme s radosťou zverejnili upravenú verziu softvéru pre Open stabilizer RX3S, ktorej sme dali meno Ed_10.

Zmena sa týkala režimu Hold, ktorý sme dovtedy považovali pre bežné (rekreačné) lietanie v podstate za nepoužiteľný.

Po Edových úpravách sa správanie režimu Hold (zatiaľ len tak „na stole“, v laboratórnych podmienkach) „umravnilo“.

Ale bude to tak aj v praxi – počas letu?

Včerajšia sobota (7.3.2015) nám na to dala odpoveď.

autor: Janko O.

Komentáre: 15 | 8. 3. 2015, 12:47 | Prečítané: 7871x

správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50808.43 kb